Democratization of knowledge in the university: editorial management strategies from a critical perspective

  • Florencia Faierman
  • Julieta Golluscio
Keywords: university publishing, critical extension, open access, scientific field, right to university

Abstract

This article develops the experience of the recently created “Extension Publications Area” at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires. It is approached from the fields of university publishing, critical pedagogies and critical extension, with a qualitative hermeneutical methodology and attending to the potentialities of reflection on academic management practices. The starting point is the search for the democratization of scientific knowledge from its triple aspect of access, production and publishing under the expanded assumption of the “right to university”. A description is made and then a conceptual approach of systematization, towards future lines of organization and editorial policy of the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio, A.; Banzato, G. y Liberatore, G. (2016). Manual de gestión editorial de revistas científicas de ciencias sociales humanas: Buenas prácticas y criterios de calidad. Buenos Aires, CLACSO, CAICYT-CONICET, PISAC, Ministerio de Ciencia y Tecnología, Ministerio de Educación y Deportes y REUN. Disponible en:
Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Buenos Aires Montressor.
----------. (1994). El campo científico. Redes: revista de estudios sociales de la ciencia. 1(2): 129-160.
Cano, A. e Ingold, M. (2020). La extensión universitaria en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Redes de Extensión, 7(6): 38-45.
Carusso, M. (2008). La dimensión política de la sistematización de experiencias. Diálogo de Saberes, Nº 2. Caracas, Universidad Bolivariana de Venezuela.
Chiroleu, A. (2017), ¿Educación superior para todos?: Los vaivenes de la ampliación de oportunidades en tres décadas de democracia política en Argentina, Brasil y Chile. Universidades, Nº 74, octubre-diciembre. UDUAL.
Cordón García, J. A. (2009). La edición universitaria en el contexto de la edición científica. En García Caro, C. y Vilches Pardo, J. (coords.). Homenaje a Isabel de Torres: estudios de documentación dedicados a su memoria, pp. 115-130. Granada, Editorial Universidad de Granada.
Cortez, N.; Galdámez, A.; Molina, C.; Serrano, G. y Villanueva, H. (2020). El nuevo rostro en perspectiva de la brecha digital en la Educación Superior para la región Latinoamericana en la coyuntura del COVID-19. San Salvador, Universidad Francisco Gavidia
De Sagastizábal, L. (2017). La edición universitaria. En Esteves, F. y Piccolini, P. (comps.). La edición de libros en tiempos de cambios. México, Paidós.
Del Valle, D. (2019). La persistencia de un derecho: Un recorrido por los posicionamientos políticos de y en torno a la Conferencia Regional de Educación Superior (CRES) 1996-2018. Integración y conocimiento, 8(2): 112-124
Faierman, F. (2018). Ciencia y política en la universidad. Debates en la revista Ciencia Nueva (FCEN-UBA, 1970-1974). Tesis de Maestría en Estudios Latinoamericanos. Universidad Nacional de San Martín.
Faierman, F.; Belossi, M. J.; Gruszka, M. y Vaccarezza, T. (2019). La integralidad de las prácticas: aportes para un proyecto alternativo de universidad. Redes de Extensión, 5(5): 67-76.
Gramsci, A. y Vega, A. G. (1967). La formación de los intelectuales. México, Grijalbo.
Juarros, F. (2007) ¿Educación Superior como derecho o como privilegio? Las Políticas de admisión a la Universidad en el contexto de los países de la región. Andamios. Revista de Investigación Social, N° 5. Colegio de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Juarros, F.; Levy, E. y Faierman, F. (2017) La Universidad, los “herederos” y los históricamente excluidos. El aprendizaje del “oficio de estudiante universitario” En Cervini, R. Políticas inclusivas y fracaso escolar. Colección PDG e-books. UNQ.
Juarros, F. y Catino, M. (2010). Debates y dilemas sobre el ingreso a la universidad pública en Argentina. Argumentos y reflexiones en perspectiva latinoamericana. En Martínez, S. Universidad y Democracia. Nuevos desafíos en el ingreso a la Universidad. Neuquén, UNCO.
Lischetti, M. y Petz, I. (2020). La Extensión Crítica en América Latina y en Argentina. Redes de Extensión, 6(6): 1-5.
Martinovich, V. (2019). Revistas científicas argentinas de acceso abierto y cinculación internacional. Un análisis desde la teoría de los cambios de Pierre Bourdieu. Información, cultura y sociedad Nº 40: 93-116. Disponible en línea en:
Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Buenos Aires, General Sarmiento, Ediciones UNGS.
Salatino, M. (2017). La Estructura del Espacio Latinoamericano de Revistas Científicas. Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Cuyo.
Sánchez Tarragó, N. (2007). El movimiento de acceso abierto a la información y las políticas nacionales e institucionales de autoarchivo. ACIMED vol. 16, Nº 3. Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000900005#cargo
Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires, Lumière.
Sautu, R.; Boniolo, P.; Dalle, P. y Elbert, R. (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Buenos Aires, CLACSO.
Sirvent, M. T. (2003). El proceso de investigación. Ficha de la cátedra de Investigación y Estadística Educacional I. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Souza Minayo, M. C. (org.) (2003). Investigación social: teoría, método y creatividad. Buenos Aires, Lugar.
Trinchero H. y Petz, I. (2013). El academicismo interpelado. En Lischetti, M. (comp.), Universidades latinoamericanas. Compromiso, praxis e innovación social. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras (UBA).
Williams, R. (1980). Marxismo y Literatura. Barcelona, Península
Published
2021-07-01
How to Cite
Faierman, F., & Golluscio, J. (2021). Democratization of knowledge in the university: editorial management strategies from a critical perspective. Revista Del IICE, (50), 131-146. https://doi.org/10.34096/iice.n50.11269
Section
Dossier: Libre acceso al conocimiento y pub. científicas en el campo educativo