Disputes over the past and the struggles of the present in the politics of memory. Reflections on an experience

Reflections on an experience

  • Sandra Raggio
  • Roberto Félix Cipriano García
Keywords: Memory, Human Rights, Youth

Abstract

In this article we will present and analyze a pedagogical experience, developed within the framework of memory policies, that attempts to overcome the classic notion of transmission in order to inscribe said policies within the disputes over the meaning of the past from the standpoint of different presents. This is the Jóvenes y Memoria (Youth and Memory) Program implemented uninterruptedly since 2002 by the Comisión Provincial por la Memoria (Memory Commission of the province of Buenos Aires). In order to do this, the institutional framework of design and implementation is described, a description of the Program is made and the organizing concepts of the program are presented. Finally, the impact of new generations on the memories of the recent past and human rights is analyzed based on its results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cayeros López, L. I. (2015). ¿Puede hablar la juventud? Reflexiones sobre la subalternidad de la condición juvenil y sus trayectorias Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 24, No 47-2: 116-128 Universidad Autónoma de Ciudad Juárez Ciudad Juárez, México

Crenzel, E. (2010). Políticas de la memoria. La historia del informe nunca más. Papeles del CEIC, No 2, septiembre: 1-31 Vizcaya: Universidad del País Vasco/EuskalHerrikoUnibertsitatea.

Cueto Rúa, S. (2018). Ampliar el círculo de los que recuerdan. La inscripción de la Comisión Provincial por la Memoria en el campo de los derechos humanos y la memoria. Los Polvorines: Universidad Nacional de Gral. Sarmiento.

Funes, P. (2010). El historiador, el archivo y el testigo. En Cernadas, J. y Lvovich, D. Historia ¿Para qué? Revisitas a una vieja pregunta. Buenos Aires: Prometeo/Universidad Nacional de General Sarmiento.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Hartog, F. (2007). Regímenes de historicidad. Presentismo y experiencias del tiempo. México: Universidad Iberoamericana.

Higuera Rubio, D. M. (2008). La escuela como escenario de lucha por el pasado: reflexiones a partir de un caso de la Ciudad de Buenos Aires. Propuesta Educativa, No 30, noviembre: 109-116. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Huyssen, A. (2000). En busca del futuro perdido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Jelin, E. (2007). Víctimas, familiares y ciudadanos/as: las luchas por la legitimidad de la palabra. Cadernospagu: 37-60. Disponible en https://doi.org/10.1590/S0104-83332007000200003

Larralde Armas, F. (2015). Relatar con luz. El lugar de la fotografía en el Museo de Arte y Memoria de La Plata (2002-2012). Tesis de posgrado presentada en Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación para optar al grado de Magíster en Historia y Memoria. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1143/te.1143.pdf

López, L. I. (diciembre de 2021). ¿Puede hablar la juventud? Reflexiones sobre la subalternidad...”. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades: 116-121

Pappier, V. (2022). ¿Cómo se enseña la última dictadura a los jóvenes?: Experiencias de. Los Polvorines: Universidad de Gral. Sarmiento.

Raggio, S. (2021). ¿Que hacen los jóvenes con el pasado? Pasado Abierto: 250-262.

Raggio, S. (2023). ¿Qué le hacen los jóvenes al pasado? Las nuevas generaciones y las políticas de memoria. Anuario De Historia De La Educación, 24(2). https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e004

Rubio, D. M. (2008). “Lo que todos sabemos, ¿no?” Jóvenes y memoria: Las representaciones sobre la última dictadura en la escuela. Buenos Aires: Flacso.

Spivak, G. (enero-diciembre/2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39: 297-364.

Tanderciarz, S. (2020). Ciudadanos de la memoria. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Buenos Aires: Paidós.

Published
2024-12-20
How to Cite
Raggio, S., & García, R. F. C. (2024). Disputes over the past and the struggles of the present in the politics of memory. Reflections on an experience. Revista Del IICE, (55). https://doi.org/10.34096/iice.n55.14749
Section
Dossier: Memoria, derechos humanos y educación a 40 años de democracia