Curricularization of Human Rights in public universities.

Conceptions and experiences

  • Paola Figueroa
  • Rosana Maricel Ramírez
Keywords: curricularization, human rights, public university

Abstract

Forty years after the recovery of democracy, the curricularization of Human Rights in university education is a commitment, among others, to strengthen the processes of its consolidation. Argentine public universities have accompanied processes of elaboration of the recent traumatic past of our society. They assumed an active role as a social actor in the construction of knowledge, configuring spaces for problematization and reflection on human rights. In this process, 2008 Regional Higher Education Conference of Latin America and the Caribbean marked a historical mark by proclaiming Higher Education as a human right and a social public good. It constituted the foundation of university policies that aimed to make this right effective and expand others, strengthening the democratization of the university by promoting the curricularization of Human Rights in its agendas. In this article we propose, on the one hand, to share the assumptions and political pedagogical principles that support the curricularization of Human Rights in the education that takes place in Argentina’s public universities and, on the other, to describe the experience materialized by the Interuniversity Network of Human Rights of the National Interuniversity Council, linked to the institutionalization of curricularization on the university policy agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abratte, J. (2019). Derechos humanos y educación superior. En Badano, M. Educación superior y Derechos Humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. Paraná: UADER.

Ardoino, J. (1991). El análisis multirreferencial. Sciences de l‘education, sciences majeures. Actes de journees d‘etude tenues a l‘occasion des 21 ans des sciences de leducation.(1) issy-les-moulineaux, eap, colección recherches et sciences de l’education, 1991, pp. 173-181. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res087/txt1.htm

Badano, M. (comp.) (2019). Educación superior y Derechos Humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. Paraná: UADER.

Daleo, G. (2019). Derechos humanos y educación superior. En Badano, M. Educación superior y Derechos Humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. Paraná: UADER.

De Pauw, C. et al. (2019). Programa de asignatura Taller “Los sujetos de la educación en sus prácticas de aprendizaje . Disponible en http://cargaprogramas.unsl.edu.ar/public_view.php?p=30532

Documento de Acuerdo Plenario CIN (2022). Disponible en https://riddhh.cin.edu.ar/8-destacados/59-voluntad-politica-de-ampliar-y-profundizar-la-formacion-en-derechos-humanos

Dubet, F. (2021). Los dilemas de la meritocracia. Entrevista con François Dubet. Realizada por Jorge Atria. Revista Mexicana de Sociología, vol. 83, No 2 Ciudad de México abril/junio. Epub 13-Sep-2021. Disponible en https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-25032021000200475&script=sci_arttext

Edelstein, G. (2013). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Kandel, V. (2019). Derechos humanos y educación superior. En Badano, M. Educación superior y Derechos Humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. Paraná: UADER.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

López, M. (1967). El Evangelio y la comunidad académica latinoamericana. En Colección M.E.C. de Colombia, N° 1, pp. 5-16.

Montañez Gómez, G. y Delgado Mahecha, O. (1998). Espacio, territorio y región: Conceptos básicos para un proyecto nacional. Cuadernos de Geografía, vol. VII, N° 1-2.

Rinesi, E. (2015). La universidad es un derecho. Página 12. Disponible en https://

www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-276534-2015-07-07.html

Rinesi, E. (2024). La democracia amenazada: universidades, resistencia, creación. UNITV. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=vHhTBBLavz8

Rodríguez Valbuena, D. (2010). Territorio y territorialidad. Nueva categoría de análisis y desarrollo didáctico de la Geografía. Revista Uni-Pluri/Versidad, vol. 10, No 3. Versión Digital. Medellín: Facultad de Educación, Universidad de Antioquia.

Sandel, M. J. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Barcelona: Debate.

Zecchetto, V. (1986). Comunicación y actitud crítica. Buenos Aires: Ediciones Paulinas.

Published
2024-12-20
How to Cite
Figueroa, P., & Ramírez, R. M. (2024). Curricularization of Human Rights in public universities. Revista Del IICE, (55). https://doi.org/10.34096/iice.n55.14781
Section
Dossier: Memoria, derechos humanos y educación a 40 años de democracia