Remembering State Terrorism in democracy: experiences from the margins at the Escuela Normal Nº 2 “Mariano Acosta”
Abstract
Since the National Education Law of 2006 and the incorporation of March 24 in the school calendar, all schools in the country have held events to commemorate the National Day of Memory for Truth and Justice. In addition to being a state policy, this measure can be read as a continuity of a set of practices “from below” that were carried out since the recovery of democracy in Argentina to remember State Terrorism.We seek to identify these experiences in a school in the City of Buenos Aires, the Escuela Normal Nº 2 “Mariano Acosta”, in the period between the recovery of democracy and the 1990s, mainly through the eyes of organized students. An idea that guides this reconstruction is that the lack of a state policy in this regarddid not mean its total absence in the institution, since from its margins varied practices were carried out that formed the basis for the deepening and expansion of actions of iinstitutional memory since 2006, and that are the object of development of this paper. To identify these experiences, it was necessary to survey plural and fragmented stories, not accessible in the laudatory memory that for a long time was captured as officialversions in books of institutional history.Downloads
References
Adamoli, M. C. (2020). Pedagogía de la memoria: la transmisión del pasado reciente a las nuevas generaciones a través del análisis de materiales educativos elaborados por el Programa Educación y Memoria del Ministerio de Educación de la Nación (2005- 2015). Tesis de Maestría. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede académica Argentina.
Becerra, M. (2016). Asignatura pendiente: la reforma curricular nacional de Educación Cívica en 1984 en el contexto de la transición democrática, Tesis de Maestría en Historia. San Martín: Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín.
Briscioli, B. (2009). Las políticas de enseñanza de lectoescritura inicial en los primeros años del retorno democrático. Un aporte para el estudio de la “década olvidada”. Tesis de Maestría en Políticas Sociales. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Butera, J.; Euredgian, A.; Ianello, S. (1993). “El Acosta”. Un sentimiento al servicio de la Educación. Junta de Estudios Históricos de Balvanera. 2 Balvanera. Buenos Aires: Octubre.
Corredor, M. (2021). Visualidad y contravisualidad en las escuelas secundarias en la última dictadura cívico-militar argentina (1976-1983): el caso de las revistas Inter Match y Aristócratas del Saber. Tesis de Maestría. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede académica Argentina.
De Certeau, M. (1979). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de Hacer. México: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.
Dirección de Educación para los Derechos Humanos, Género y ESI (2021). El uso pedagógico de los archivos: reflexiones y propuestas para abordar la historia, la memoria y los Derechos Humanos, 1a ed. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: https://www.educ.ar/recursos/adjuntos/descarga/48070/el-uso-pedagogico-de-los-archivos-reflexiones-y-propuestas-p?disposition=inline
Ministerio de Educación (2021). Los sitios de memoria como desafío pedagógico. Una guía educativa. Disponible en https://bit.ly/3DOcLEH
Otero, G. G. (1998). Síntesis histórica de la Escuela Normal Mariano Acosta. Con el auspicio de la Asociación de Asistencia a Escuelas de Frontera “Mariano Acosta”.
Puiggrós, A. (1984). La educación popular en América Latina. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Ramos Gonzáles, J. (2023). Las primeras luchas de la Federación de Estudiantes Terciarios en la Argentina de la última transición democrática (1983-1985). Revista Revueltas, vol. IV: 52-74. Universidad de Santiago de Chile.
Samuel, R. (1994). Theatres of Memory, vol. 1: Past and Present in Contemporary Culture. Londres/Nueva York York: Verso Books.
Siede, I. (2016). Peripecias de los derechos humanos, en el currículo escolar de Argentina. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Southwell, M. (2021). Ceremonias en la tormenta: 200 años de formación y trabajo docente en Argentina. Buenos Aires: CLACSO/IUCOOP/CETERA/FFyL-UBA.
Terán, O. (2013 [1991]). Nuestros años sesentas. La formación de la nueva izquierda intelectual argentina, 1956-1966, 2a ed. Buenos Aires: Siglo XXI.
Fuentes referenciadas
Revistas:
Archivo Oral del Archivo Histórico “Armenia Euredgian”, Espacios de Memoria de la ENS No 2 “Mariano Acosta”.
Documentos varios del Centro de Estudiantes de nivel medio (1984-1987), donación: Mariano Echenique. Archivo Histórico “Armenia Euredgian”, Espacios de Memoria de la ENS No 2 “Mariano Acosta”.
El Kraneo. Te protege el cerebro (octubre de 1991). Año 1, No 3.
El Pupo (1986-2004). Números varios.
La Pesada (1990). Año 1, No 2 y 3.