Between Development and Progress. Protecting Childhood in the Inter-American Imaginary of the 20th-century

  • Soledad Rojas Novoa CONICET. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires
Keywords: Social protection, Childhood, Family, Inter-Americanism, International organism

Abstract

My aim in this article is to demonstrate the centrality of ideas of development and progress in articulating the social imaginaries that were paramount to conceptions of childhood in the Americas during the 20-century. I will discuss, through a historically-minded socio-anthropological lens, the emergence of childhood as a social problem in the Americas, taking the trajectory of the Inter-American Children’s Institute between 1916 and 1989 as my case-study. My argument is that the Institute and the ideologies of development and progress have strongly supported each other, as part of a process of mutual constitution that is itself an important element in the production of a widespread concern over childhood in the period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, P. (2014). El hogar como problema y como solución. Una mirada genealógica de la domesticidad a través de las políticas sociales. Argentina 1890-1940. Buenos Aires: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación.

Birn, A.-E. (2006). The national-international nexus in public health: Uruguay and the circulation of child health and welfare policies, 1890-1940. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 13(3), 33-64.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Barcelona: Anagrama.

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Castel, R. (1994). “Problematization” as a mode of reading history. En J. Goldstein (Ed.), Foucault and the writing of history (pp. 237-253). Oxford: Blackwell.

Castel, R. (1997). Présent et généalogie du présent: une approche non évolutionniste du changement. En D. Franche, S. Prokhoris e Y. Roussel (Eds.), Au risque de Foucault, (pp. 161-167). París: Centre Georges Pompidou.

Castel, R. (2011). La gestion des risques. París: Les éditions de Minuit.

De Souza Lima, A. (2002). Sobre gestar e gerir a desigualdade: pontos de investigação e diálogo. En A. De Souza Lima (Org.), Gestar e gerir. Estudos para uma antropologia da administracão pública no Brasil (pp. 11 a 22). Río de Janeiro: Relume-Dumará.

Droux, J. (2011). L’internationalisation de la protection de l’enfance : acteurs, concurrences et projets transnationaux (1900-1925). Critique Internationale, 52, 17-33.

Dubois, S., Mohib, N., Oget, D., Schenk E. y Sonntag, M. (2005). Connaissances et reconnaisance de l’expert, Les Cahiers de l’INSA de Strasbourg, 1, 89-108.

Fukuyama. F. (Comp.) (2006). La brecha entre América Latina y Estados Unidos. Determinantes políticos e institucionales del desarrollo económico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Guy, D. (1998). The Pan American Child Congresses, 1916 to 1942: Pan Americanism, Child Reform, and the Welfare State in Latin America. Journal of Family History, 23(3), 272-291.

Lenoir. R. (2008). Famille ou mode de reproduction de la structure sociale, Regards sociologiques, 35, 111-117.

Lindenmeyer, K. (2012). Children, the State, and the American Dream. En P. Fass (Ed.), Reinventing childhood afer World War II (pp. 84-110). Filadelfia: University of Pennsylvania Press.

Marshall, D. (1999). The Formation of Childhood as an Object of International Relations: the Child Welfare Committee and the Declaration of Children’s Rights of the League of Nations. International Journal of Children’s Rights, 7(2), 103-147

Marshall, D. (2008). Dimensions transnationales et locales de l’histoire des droits des enfants. La Société des Nations et les cultures politiques canadiennes, 1910-1960, Genèses, 71, 47-63.

Marshall, D. (2009). The Causes, Promises and Problems of Coordinated Actions in Favour of Children in War and Peace: Philanthropists, Experts and the League of Nations, 1914-1930. Workshop Trans-national Networks of Experts and Organizations. Ginebra.

Morquio, L. (1927). Instituto Internacional Americano de Protección a la Infancia. Su inauguración. Boletín del Instituto Internacional Americano de Protección de la Infancia, 1(1), 29-67.

Netto Nunes, E. (2011). A infância como portadora do futuro: América Latina, 1916-1948. (tesis de Doctorado). Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias Humanas, Universidad de San Pablo. San Pablo, Brasil.

Payre, R. (2011). L’espace des circulations. La fabrique transnationale des sciences administratives (années 1910-1950). En P. Laborier, F. Audren, P. Napoli, y J. Vogel (Dirs.), Les sciences camérales. Activités pratiques et histoire des dispositifs publics (pp. 283-307). París: PUF.

Pernet, C. (2007). Les échanges d’informations entre intellectuels: la Conférence comme outil de coopération intellectuelle à la Société des Nations. En F. Valloton (Dir.), Devant le verre d’eau: regards croisés sur la conférence comme vecteur de la vie intellectuelle 1880-1950 (pp. 91-106). Lausana: Editions Antipodes.

Pupavac, V. (2001). Misanthropy Without Borders: The International Children’s Rights Regime. Disasters - Overseas Development Institute, 25(2), 95-112.

Schuch, P. (2012). Justice, culture and subjectivity. Vibrant - Virtual Brazilian Anthropology, 9(2), 34-69.

Vianna, A. (2002). Quem deve guardar as crianças? Dimensões tutelares da gestão contemporânea da infancia. En A. De Souza Lima (Org.), Gestar e gerir. Estudos para uma antropologia da administracão pública no Brasil (pp. 271- 312). Río de Janeiro: Relume-Dumará.

Villalta, C. (2010). La administración de la infancia en debate. Entre tensiones y reconfiguraciones institucionales. Estudios en Antropología Social, 1(2), 81-99.

Villalta, C. (2013). Un campo de investigación. Las técnicas de gestión y los dispositivos jurídico-burocráticos destinados a la infancia pobre en la Argentina. Revista CIVITAS, 13(2), 245-268.

Published
2019-12-17
How to Cite
Rojas Novoa, S. (2019). Between Development and Progress. Protecting Childhood in the Inter-American Imaginary of the 20th-century. RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 40(2). https://doi.org/10.34096/runa.v40i2.6034