The enactment of in-service teacher training policies with digital media: between design and the classroom

  • Braian Marchetti Universidad Nacional de Mar del Plata - CONICET
  • Sonia Bazán Universidad Nacional de Mar del Plata
Keywords: educational public policies – in-service teacher training – digital meadia - enactment - Conectar Igualdad - Escuelas de Innovación Program

Abstract

This article revisits the conclusions in our doctoral research about public policies for in-service teacher training in the the inclusion of technologies in Argentina. In such research, the enactment of the training program “Escuelas de Innovación” (EI) (2011-2015) within Conectar Igualdad (PCI) was analyzed from a qualitative and interpretive perspective. The field work focused on a narrative approach and was carried out mainly through in-depth interviews to national educational policies actors and members of coordination and training in the aforementioned programs as well as public workers from different regional jurisdictions and participating teachers in the programs. In this work, we present our own conceptualization about in- service teacher training policies as a multidimensional network composed of the characteristics of various aspects which influenced such policies. For this reason, they become valuable to be contemplated when planning a formative policy and its development in teaching practices in the incorporation of digital media and the features belonging to digital culture. The main dimensions in such network are: educational public policies in digital inclusion; conceptions about the implementation of technologies and formative devices and; the characteristics of secondary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R. (2009). Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Buenos Aires: Paidós.
Ball, S. J. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 y 3 (2), 19-33.
Ball, S. J. (2012). Global education inc: New policy networks and the neo-liberal imaginary. London: Routledge.
Baricco, A. (2019). The Game. Buenos Aires: Anagrama.
Bilbao, R. y Rivas, A. (2011). Las provincias y las TIC: avances y dilemas de política educativa. Documento de Trabajo CIPPEC (76). Buenos Aires: CIPPEC.
Birgin, A. (2012). La formación, ¿una varita mágica?. En Birgin, A. (Comp.), Más allá de la capacitación. Debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós.
Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Braun, A., Ball, S. J., Maguire, M., y Hoskins, K. (2017). Tomando el contexto escolar seriamente: hacia una explicación de la puesta en práctica de las políticas en la escuela secundaria. En Miranda, E. M., y Lamfri, N. Z. (Orgs.), La educación secundaria. Cuando la política educativa llega a la escuela. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Davini, M. C. y Birgin, A. (1998). Políticas de formación docente en el escenario de los `90. Continuidades y transformaciones. En Riquelme, G. (Coord.), Políticas y sistemas de formación. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Comps.), El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol.I. Barcelona: Gedisa.
Dussel, I (2012). La formación docente y la cultura digital: métodos y saberes en una nueva época. En Birgin, A. (Comp.), Más allá de la capacitación. Debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio. Buenos Aires: Paidós.
Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
XXX (2020). Formación docente, inclusión digital y desigualdad educativa. Reflexiones narrativas sobre la discontinuidad de políticas y programas inclusivos en el nivel formador. Revista de Educación, 0(22), 89-110.
XXXX (2019). El plan de capacitación docente Escuelas de Innovación (2011-2015). Un estudio sobre el abordaje de la enseñanza de las Ciencias Sociales y la inclusión de tecnologías a través de las voces de sus protagonistas. Revista IRICE, 36(36), 33-56.
Martínez, D. (2006). Factores de riesgo psíquico en el trabajo docente. Buenos Aires: CTERA.
Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46.
Rexach, V. (2017). (re)Aprender para enseñar mejor. Formación docente en tiempos de tecnologías digitales. En Montes, N. (Comp.), Educación y TIC. De la política a las aulas. Buenos Aires: EUDEBA.
Rivas, A. (2015). Una política integral para los docentes. En Tedesco, J. C. (Comp.), La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18 (52), 39-49.
Romero, T. y Yuni, J. A. (2018). Claroscuros de la inclusión digital. En Yuni, J. A. (Dir.), Inclusión/es en la Escuela Secundaria. Itinerarios de lo posible. Catamarca: Encuentro Grupo Editor.
Souto, M. (2016). Complejidad y formación docente. En Yuni, J. (Comp.). La formación docente. Complejidad y ausencias. Córdoba: Encuentro Grupo Editor.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
Tedesco, J. (2009). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Tedesco, J. C. y Steinberg, C. (2015) Avanzar en las políticas de integración de TIC en la educación. En: Tedesco, J. C. (Comp.), La educación argentina hoy, la urgencia del largo plazo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, (29), 63-71.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Yuni, J. A. (Dir.) (2018). Inclusión/es en la Escuela Secundaria. Itinerarios de lo posible. Catamarca: Encuentro Grupo Editor.
Published
2022-11-03
How to Cite
Marchetti, B., & Bazán, S. (2022). The enactment of in-service teacher training policies with digital media: between design and the classroom. Revista Del IICE, (52). https://doi.org/10.34096/iice.n52.10561
Section
Artículos convocatoria permanente