Gone with virtuality

Meanings of workshop after two years of distance education.

  • Laura Josefina Vazquez IAA, FADU, UBA
Keywords: Teaching, Learning, Workshop, Pandemic, Didactics

Abstract

The metaphor of the famous novel allows to reflect on loss and longing, but also on reconstruction. From there the question arises: what did virtuality take away in terms of teaching at FADU-UBA? This research assumes that the most affected was the workshop, both in a spatial and pedagogical meaning. From there on, this problem is analyzed from the observation of reality and the field of didactics, with the aim of promoting the debate on the return to the face-to-face modality in the 2022 school year, thinking, why should we return to the workshops?

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Ander Egg, E. (1991). El taller. Una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.
. Baricco, A. (2019). The game. Buenos Aires: Anagrama.
. Brkljacic, M. y Giani, E. (Noviembre 2020 – Abril 2021). El saber necesario. Hacia una didáctica del proyecto. Pancho Guedes y la otra modernidad. [En línea]. AREA, 27(1). Recuperado de https://www.area.fadu.uba.ar/area-2701/brkljacic-giani2701/
. Cobo, C. y Pardo Kuklinski, H. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School.
. González Cuberes, T. (1994). El taller de los talleres. Buenos Aires: Estrada.
. Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.
. Maggio, M. (2016). Enriquecer la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
–------------- (2018). Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidós.
--------------- (2021). Educación en pandemia. Guía de Supervivencia para docentes y familias. Buenos Aires: Paidós.
. Mazzeo, C. (2014). ¿Que dice del diseño la enseñanza del diseño? Buenos Aires: Ed. Infinito.
. Mitchell, M. ([1939] 2015). Lo que el viento se llevó. Barcelona: Ediciones B.
. Palma, H. (2015). Ciencia y metáforas. Crítica de una razón incestuosa. Buenos Aires: Prometeo.
. Piscitelli, A. y Alonso, J. (2020). Innovación y barbarie. Verbos para entender la complejidad. Barcelona: UOC.
. Real Academia Española. (s.f.). Taller. En Diccionario de la lengua española. [En línea]. Recuperado el 21 de enero de 2022 de https://dle.rae.es/taller
. Scolari, C. A. (2020). Cultura Snack. Barcelona: Gedisa.
. Wengrowicz, A. R. (Noviembre 2020 – Abril 2021). Puentes potentes. El uso de las tecnologías en la enseñanza del diseño. [En línea]. AREA, 27(1). Recuperado de https://www.area.fadu.uba.ar/area-2701/wengrowicz2701/
Published
2022-11-03
How to Cite
Vazquez, L. J. (2022). Gone with virtuality. Revista Del IICE, (52). https://doi.org/10.34096/iice.n52.11132
Section
Artículos convocatoria permanente