Group processes, cohesion and heterogeneity in a virtual DMT device for teachers in a pandemic

  • María Soledad Manrique Universidad de Buenos Aires - CONICET
Keywords: pandemic, teachers, groups, dance movement therapy, virtuality

Abstract

The following work results from the analysis of the group process that took place in a virtual Dance Movement Therapy (DMT) device —“Aulabramantes”— carried out with 9 teachers during the COVID-19 pandemic, in Buenos Aires, with the duration of three months, at the beginning of 2021. The objective was to account for the group process. From the video recording of the group meetings and individual interviews with the participants, a qualitative analysis was carried out that combined the content analysis with the constant comparative method. The results have allowed us to characterize the imaginary task of the group through the metaphor of group darning. We have described the process in terms of what provided cohesion to the group through mutual identification and different ways of working with difference —grouping, fusion, multiplication of meanings and dialogue with difference—, which allow us to find the common or dialogue with what is different. The results are discussed in the light of psychoanalytic group theories. The conclusions point to the support function that a group fulfills in times of crisis such as the pandemic and the group processes to build this group that provides support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Cheikh, M. E.; Tirado, M.; Ximena Carquez, X.; Guerra, I. y Camilo Artaza, C. (2018). El Proceso Grupal en la Formación en Danza Movimiento Terapia. Espacio de transformación en tiempos de incertidumbre. Algunos apuntes sobre el grupo operativo. GASi (Group Analitic Society International), 82.

Anzieu, D. (1997). La Dinámica de los grupos pequeños. Madrid, Biblioteca Nueva.

----------. (2010). El yo-piel. Madrid, Biblioteca Nueva.

Baquero, R. (2020). La torción del espacio escolar. En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.). Pensar la Educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera, pp. 231-242. Buenos Aires, UNIPE.

Bardet, M. (2018). Saberes gestuales. Epistemologías, estéticas y políticas de un cuerpo danzante. Enrahonar. An international Journal of Theoretical and Practical Reason, 60: 13-28.

Bräuninger, I. (2006). Dance movement therapy group process: A content analysis of short-term DMT programs. En Koch, S. C. y Bräuninger, I. (eds.). Advances in dance movement therapy. International Perspectives and Theoretical Findings, pp. 87-103. Berlin. Logos Editors.

Bucci, L. y Faccendini, A. (2020). La violencia laboral en pandemia (moobing). Pensar la pandemia. Observatorio Social del Coronavirus 2020. Clacso. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200513064315/11-Bucci-Faccendini.pdf

Cardoso, P. (2012). El Grupo, la Elaboración Psíquica y la Danza. Tesis de grado. Universidad del Aconcagua. Disponible en: https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/BDUDA_494e94dca0ba9d08b0a9d5e07c42e54c

Cevallos, A.; Mena, P. y Reyes, E. (2021). Salud mental docente en tiempos de pandemia por covid-19. Investigación & Desarrollo, [S.l.], 14(1): 134-140.

Chendo, M. (2020). Educación 2020: los migrantes forzados. Iberoamérica social. Disponible en: //iberoamericasocial.com/educacion-2020-los-migrantes-forzados/

Deleuze, G. (2001). Spinoza: Filosofía Práctica. Barcelona, Tusquests.

Drozdek, B. (2014). If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together: On context-sensitive group treatment of asylum seekers and refugees by war and terror. (Dissertation). Países Bajos, Utrecht University. Disponible en: https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/ 288706 (disertación)

Etchevers, M. J.; Garay, C. J.; Putrino, N.; Grasso, J.; Natalí, V. y Helmich, N. (2020). Salud Mental en cuarentena. Relevamiento del impacto psicológico a los 7-11 y 50-55 días de la cuarentena en población argentina. Observatorio de Psicología Social Aplicada. Facultad de Psicología. Disponible en: https://aduba.org.ar/wp-content/uploads/2020/05/20-Informes-OPSA-COVID-19.pdf

Fernandez, A. M. (2007). Las lógicas colectivas. Imaginarios, cuerpos y multiplicidades. Buenos Aires, Biblos.

Fischman, D. (2008). Relación terapéutica y empatía kinestésica. En Wengrower, H. y Chaiklin, S. (eds.). La vida es danza, pp. 81-96. Barcelona, Gedisa.

Garcia-Medrano, S. (2021). Screen–bridges: dance movement therapy in online contexts. Body, Movement and Dance in Psychotherapy, 16(1):64-72.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago, Aldine Publishing Company.

Gray, D. E. (2013). Doing research in the real world. Londres, Sage Publications.

Harris, D. A. (2007). Dance/movement therapy approaches to fostering resilience and recovery among African adolescent torture survivors. Torture, 17(2):134-155.

Kaes, R. (1992). Apuntalamiento múltiple y estructuración del psiquismo. Revista de psicología y psicoterapia de grupo, 2(15).

----------. (1996). El grupo y el sujeto del grupo. Buenos Aires, Amorrortu.

----------. (2010). Un singular plural. El psicoanálisis ante la prueba del grupo. Buenos Aires, Amorrortu.

Klein, M. (2015). Amor, culpa y reparación. Buenos Aires, Paidós.

Koren, B. S. (1994). A concept of “body knowledge” and an evolving model of “movement experience”: Implications and application for curriculum and teacher education. American Journal of Dance Therapy, 16(1): 21-48.

Krippendorf, K. (1990). Método de análisis de contenido: Teoría y Práctica. Buenos Aires, Paidós.

Laban, R. (1987). El dominio del movimiento. Madrid, Fundamentos.

Lacan, J. (1966). El Seminario. Libro 14: La lógica del fantasma. Clases del 16 de noviembre de 1966 y 7 de diciembre de 1966. Inédito.

Le Breton, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires, Nueva Visión.

Lee, T. C.; Lin, Y. S.; Chiang, C. H. y Wu, M. H. (2013). Dance/movement therapy for children su¡ering from earthquake trauma in Taiwan: A preliminary exploration. The Arts in Psychotherapy, 40: 151-157.

Levine, B.; Land, H. y Lizano, E. L. (2015). Exploring dance/movement therapy to treat women with posttraumatic stress disorder. Critical SocialWork, 16(1): 40-57.

Morin, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, Gedisa.

Muñoz, C. F.; Correa, C. M. y Matajudios, J. F. (2020). Burnout syndrome and coping strategies in early childhood teachers. Revista Espacios, 41(37): 145-158.

Panhofer, H. (2005). Cuando las palabras no son suficientes. Fundamentos de la Danza Movimiento Terapia (DMT). Terapias creativas. Salamanca, Universidad de Salamanca.

Pinilla Romero, E. (2019). DMT y stress docente. Una revisión teórica-empírica y una propuesta a través de la inteligencia y la DMT. Tesina para el Máster en Danza Movimiento Terapia. Barcelona, Departamento de Psicología Clínica y de Salud, Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Disponible en: https://ddd.uab.cat/record/203077

Quiroga, A. (1986). El grupo sostén y determinante del psiquismo. Trabajo presentado en el Congreso Internacional de Grupos, Zagreb, Yugoslavia. Disponible en: https://www.intersubjetividad.com.ar/el-grupo-sosten-y-determinante-del-psiquismo/

----------. (2005). Crisis, procesos sociales, sujeto y grupo. Buenos Aires, Nueva Visión.

Romero Corral, G. (2021). La DMT con mujeres solicitantes de Asilo: Una exploración psicosocial. Tesis de posgrado. UAB. Disponible en: https://www.recercat.cat/handle/2072/520286

Souto, M. (2000). Las formaciones grupales en la escuela. Buenos Aires, Paidós.

----------. (2010). La investigación clínica en Ciencias de la Educación. Revista del IICE, https://ddd.uab.cat/record/160572?ln=ca: 57-74.

Stern, D. (1991). El mundo intersubjetivo del infante. Buenos Aires, Paidós.

Suteba (2020). Encuesta provincial de trabajo docente en contexto de aislamiento. Disponible en: //www.suteba.org.ar/encuesta-provincial-de-trabajo-docente-en-contexto-de-aislamiento-se-presentaron-los-resultados-20015.html

Terigi, F. (2020). Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido. En Dussel, I.; Ferrante, P. y D. Pulfer, D. (comps.). Pensar la Educación en tiempos de pandemia, pp. 243-252. Buenos Aires, UNIPE.

Unicef (2020). Encuesta COVID-19. Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Informe sectorial: educación. Buenos Aires, Unicef Argentina. Disponible en: https://www.unicef.org/argentina/media/8056/file/Covid19-EncuestaRapidaInformeEducacion.pdf

Verreault, K. (2017). Dance/Movement therapy and resilience building with female asylum seekers and refugees: a phenomenological practice based research. Intervention, 15(2): 120-135.

Wengrower, H. (2008). El proceso creativo y la actividad artística por medio de la danza y el movimiento. En Wengrower, H. y Chaiklin, S. (eds.). La vida es danza, pp. 39-58. Barcelona, Gedisa.

Winnicot, D. (1982). Realidad y juego. Barcelona, Gedisa.

Zelmanovich, P. (2020). Deseo de saber: haciendo zoom en lo emergente. En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.). Pensar la Educación en tiempos de pandemia, pp. 325-336. Buenos Aires, UNIPE.

Published
2023-09-04
How to Cite
Manrique, M. S. (2023). Group processes, cohesion and heterogeneity in a virtual DMT device for teachers in a pandemic. Revista Del IICE, (53). https://doi.org/10.34096/iice.n53.11462
Section
Artículos convocatoria permanente