Friendship in student sociability

A look from the sociology of Norbert Elias

  • Darío Hernán Arevalos CONICET-UBA/IICE
Keywords: Young students, Loneliness, Fear, Shame, Affective valences

Abstract

This article aims to interpret the meanings that are built on friendship in school sociability from the perspective of high school students. We develop the characteristics of this affective bond taking into account the living conditions of modernity marked by emotional isolation between individuals. Then we analyze youth narratives collected in a socio-educational research carried out in two peripheral urban schools in the Province of Buenos Aires. The results of the study give an account of how friendship relationships between generational peers enable the processing of fear, loneliness and shame that crosses the student condition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auyero, J. y Berti, M. F. (2013). La violencia en los márgenes Una maestra y un sociólogo en el conurbano bonaerense. Buenos Aires, Katz.

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

----------. (1989). La soledad de los moribundos. México, Fondo de Cultura Económica.

----------. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona, Península.

----------. (1994). Civilización y Violencia. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 65: 141-152.

----------. (1998). La civilización de los padres y otros ensayos. Bogotá, Norma.

----------. (2008). Sociología Fundamental. Barcelona, Gedisa.

Elias, N. y Scotson, J. L. (2016). Establecidos y marginados. Una investigación sociológica sobre problemas comunitarios. México, Fondo de Cultura Económica.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid, Trotta.

Kaplan, C. V. (2017). La vida en las escuelas. Esperanza y desencantos de la convivencia escolar. Rosario, Homo Sapiens.

----------. (2018). La naturaleza afectiva del orden social. Una cuestión rezagada del campo de la sociología de la educación. Sudamérica, 9: 117-128.

Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo. México, Nosótrica/CLACSO/Voces de la Educación/ENSV.

Kaplan C. V. y Arevalos, D. H. (2021). La necesidad de soporte afectivo en jóvenes del sistema educativo. Revista de Educación FHUNMDP: 193-208.

Le Breton, D. (2011). Conductas de Riesgo. De los juegos de la muerte a los juegos del vivir. Buenos Aires, Topía.

----------. (2016). Desaparecer de sí. Una tentación contemporánea. Madrid, Siruela.

Martuccelli, D. (2007). Cambio de rumbo. La sociedad a escala del individuo. Santiago de Chile, LOM.

Wieviorka, M. (2001) La violencia: destrucción y constitución del sujeto. Espacio Abierto, jun. 2006, 15 (1-2): 239-248.

Published
2023-09-04
How to Cite
Arevalos, D. H. (2023). Friendship in student sociability . Revista Del IICE, (53). https://doi.org/10.34096/iice.n53.11671
Section
Dossier: Jóvenes, soportes y educación