Slow expulsion: present in spreadsheets, absent in classrooms

  • María Belén Arribalzaga Universidad de Buenos Aires
Keywords: Academic Regime, Attendance, Subsidy, Slow expulsion, Economic punishment

Abstract

In 2022, the Ministry of Education of the City of Buenos Aires made changes in the regulations related to attendance and promotion at the secondary level, contemplated in the Academic Regime. It was also announced the partial withdrawal of subsidies for students who did not comply with the 85% bimonthly attendance. The Buenos Aires authorities presented these measures as methods of intervention against absenteeism in schools, aggravated by the pandemic. This article aims to provide tools to think about the implementation of similar policies in other coordinates. I propose an analytical study —based on empirical and bibliographic material— in which I argue that these reforms are not only inadequate, but also detrimental to the population they claim to protect. I start from the reality of the south of the City, an area historically violated and traversed by necropolitics and slow death. Then I make an analysis at different levels —from the individual to the jurisdictional— that shows how individuals are held responsible for problems that are estructural. The “slow expulsion”, a specific phenomenon of vulnerable contexts is not addressed in these reforms and even the removal of the subsidy inaugurates an era of economic punishment whose effect is to intensify school exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alauzis, M. (2020). Incertidumbre en la Educación para adultos, en contextos vulnerables sin acceso a una computadora. Covid 19, un aislamiento socioeconómico y la desaparición del espacio educativo. En Beltramino, L. (comp.). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: el COVID-19, pp. 276-280. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en: https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/19486

Arribalzaga, M. B. (2021). Te dicen que en la escuela vas a estar mejor pero es más de lo mismo. El sistema educativo entre la necropolítica y las pedagogías transformadoras. Praxis educativa, 25(1): 1-19. Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/5336

Arribalzaga, M. B. (2024). “Me cansé de ver entierros”. Lecturas interseccionales sobre masculinidades, exclusiones y escuela. Santiago de Chile, CELEI.

Baquero, R.; Terigi, F.; Gracia Toscano, A.; Briscioli, B. y Sburlatti, S. (2009). Variaciones del Régimen Académico en escuelas medias con población vulnerable. Un estudio de casos en el Área Metropolitana de Buenos Aires. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4): 293-319. Disponible en: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol7num4/art15.pdf

Barral, M. L. y Suba, G. (2020). El sistema educativo en la Ciudad de Buenos Aires: desigualdad y desinversión. Revista Institucional de la Defensa de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Año 10(23): 183-202. Disponible en: https://revistampd.mpdefensa.gob.ar/frontpage/23

Berlant, L. (2020). El optimismo cruel. Buenos Aires: Caja Negra.

Canevari, J.; Montes, N.; Abelenda, N.; Falcone, J.; Lara, L. y Quintero, S. (2014). Territorios de mayor vulnerabilidad social y educativa. En Lépore, S. La educación en la Ciudad de Buenos Aires. Aportes desde la investigación. Disponible en: https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/media/document/2016/11/08/8571f1ec4174f0a185dc3e98e805b1251b14a704.pdf

Ceaglio, S.; Gasparini, Y. y Paez, L. (2020). La desigualdad social, la brecha tecnológica y la educación en tiempos de pandemia. En Beltramino, L. (comp.). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: el COVID-19, pp. 263-269. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en: https://ffyh.unc.edu.ar/editorial/aprendizajes-y-practicas-educativas-en-las-actuales-condiciones-de-

epoca-covid-19/

Collins, Ph. (2000). Black Feminist Thought, Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. Londres: Routledge.

Dadamia, R. (2019). Asentamientos precarios en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Dirección General de Estadísticas y Censos del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, Población de Buenos Aires, N° 28: 20-33. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74062604006

Di Virgilio, M. M. y Rodríguez, M. C. (2013). Buenos Aires, una ciudad sin techo. Voces en el fénix, N° 22: 98-104. Disponible en: https://vocesenelfenix.economicas.uba.ar/numero-22/

Duarte Quapper, K. (2018). Investigación social chilena en juventudes. El caso de la revista Última Década. Revista Última Década, 26(50): 124-154. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362018000300124

Grushka, G.; Baum, D. y Sanni, L. (2013). Vivir y morir en las comunas de Buenos Aires: un estudio de diferenciales. Población de Buenos Aires, año 10, (18): 33-44. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74029871002

Jacinto, G. y Terigi, F. (2007). ¿Qué hacer ante las desigualdades en la educación secundaria? Aportes de la experiencia latinoamericana. Buenos Aires: Santillana/IIPE-UNESCO.

Kaplan, C. V. (2008). Talentos, dones e inteligencias. El fracaso escolar no es un destino. Buenos Aires: Colihue.

Mazzeo, V. (2013). Una cuestión urbana: las villas en la Ciudad. Población de Buenos Aires, año 10 (18): 73-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74029871007

Mbembé, A. (2011). Necropolítica. Necropolítica seguido de Sobre el gobierno privado indirecto, pp, 19-75. Madrid, Melusina.

Mitchell, A. y Peregalli, A. (2014). Inclusión educativa. Evidencias y desafíos en las villas de la Ciudad. En Suárez, A. L.; Mitchell, A. y Lépore, E. (eds.). Las villas de la Ciudad de Buenos Aires: territorios frágiles de inclusión social, pp. 59-94. Educa. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/7714

Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana.

Neufeld, M. R.; Hirsch, M.; Ruggiero, L.; López, L.; Juanolo, F.; Rúa, M.; García, J.; Paoletta, H.; Gómez M. E.; Casella, A. y Yabor, J. (2015). Escuelas en la encrucijada: transformaciones urbanas en el sur de la Ciudad de Buenos Aires. Ponencia publicada. XIII Jornadas Rosarinas de Antropología Socio-cultural. Disponible en: http://hdl.handle.net/2133/5410

Oszlak, O. (2017). Merecer la ciudad. Los pobres y el derecho al espacio urbano. Buenos Aires: Eduntref.

Otto, V.; Bicci, E. y Reinoso, V. (2020). Acceso a la justicia y a la educación en el sur de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Revista Institucional de la Defensa de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, año 10(23): 33-51. Disponible en: https://revistampd.mpdefensa.gob.ar/frontpage/23

Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE. Disponible en: https://editorial.unipe.edu.ar/colecciones/politicas-educativas/pensar-la-educaci%C3%B3n-en-tiempos-de-pandemia-entre-la-emergencia,-el-compromiso-y-la-espera-detail

Spade, D. (2015). Una vida normal. La violencia administrativa, la política trans crítica y los límites del derecho. Barcelona: Bellaterra.

Tenti Fanfani, E. (2008). Dimensiones de la exclusión educativa y políticas de la inclusión. Revista Colombiana de Educación, (54): 60-73. Disponible en: https://doi.org/10.17227/01203916.54rce60.73

Terigi, F. (2009). El fracaso escolar desde la perspectiva psicoeducativa: hacia una reconceptualización situacional. Revista Iberoamericana de Educación, 50: 23-39. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie500659

Terigi, F. (2014). Trayectorias escolares e inclusión educativa: del enfoque individual al desafío para las políticas educativas. En Marchesi, A.; Blanco, R. y Hernández, L. (coords.). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Organización para los Estados Iberoamericanos, pp. 71-87. OEI.

Published
2024-12-20
How to Cite
Arribalzaga, M. B. (2024). Slow expulsion: present in spreadsheets, absent in classrooms. Revista Del IICE, (55). https://doi.org/10.34096/iice.n55.12855
Section
Artículos convocatoria permanente