Enseñanza y diseño didáctico. Derivas de la experiencia en el aula universitaria en pospandemia: la creación de un texto codiseñado desde la tecnología educativa

  • Claudia Rosana Kraft Universidad Nacional del Comahue
  • Paula Ramirez
Keywords: contemporaneity, teaching, educational technology, codesign, teacher training

Abstract

The work is part of a line of research about the use of educational technology during a teaching training with a contemporary look (Agamben, 2011). It is a part of project called “Sense displacement in the didactic field. Towards the creation of didactic designs located during teacher training from the south” at the Comahue National University, Bariloche (UNCoBariloche). The general purpose is the construction of didactic knowledge in singular context. The methodology refers us to didactic research, where all the reflections are derived from by teaching practice to pose questions and move forward with theoretical constructions (Litwin; 1993). We introduce the redesign of General Didactics subject of the University Physical Education teaching career at UNCoBariloche, in the context of the post- pandemic, to focus a classroom activity from Educational Technology (ET). As a purpose of a didactics agenda articulated to the statements of ET, we have recovered the resignification of the class and we pause to analyses the use of digital format for the construction of a codesigned text (Maggio, 2018). Together with recovering the relevance of reading and writing in both the training and life of students and teachers, such an exercise enhances participation and the empowerment of a learning community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es lo contemporáneo? En Desnudez, pp. 17-29. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Brown, S. (1980). Metacognitive development and reading. En Spiro, R. J.; Bruce, B. C. y Brewer, W. F. (eds.). Theoretical issues in reading comprehension, pp. 453-481. Londres: Routledge.

Brown, S. (1986). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, vol. 18; Nº 1: 32-42.

Brown, S. (2016). Aproximaciones al Diseño Social. Cuadernos del Centro de Investigación en Economía Creativa (CIEC), (42) noviembre, México: Centro de Diseño, Cine y Televisión.

Candau, V. (1987). La didáctica y la formación de educadores. De la exaltación a la negación. En La Didáctica en cuestión. Madrid: Narcea.

Escobar, A. (2017). Autonomía y diseño. La realización de lo comunal. Buenos Aires: Tinta Limón.

Ferry, G. (1993). Pedagogía de la Formación. Buenos Aires: Formación de Formadores, Serie Los documentos. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras. UBA/Ediciones Novedades Educativas.

Foucault, M. (1980). El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (1980). (2008). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. París: Gallimard.

Ilarri, N. (2024). Las prácticas de enseñanza en entornos virtuales como propuesta formativa en el profesorado en Ciencias Biológicas en tiempo de pandemia y el retorno a la presencialidad. Trabajo final de Maestría en Educación. Bernal: Universidad Nacional del Quilmes.

Kraft, C. (2023). El contexto como oportunidad de nuevas prácticas en la formación docente inicial: el territorio como interpelador. Ponencia 1° Congreso Internacional WECUDI Wikipedia, Educación y Culturas Digitales.

Kraft, C. y Ramírez, P. (2022). Reconstrucción narrativa de una propuesta de enseñanza en Didáctica general en la Universidad Nacional del Comahue sede Bariloche. En Kap, M. y Perrupato, S. (comps.). Diálogos, transformaciones e innovaciones en el campo de la didáctica, pp. 83-86. Universidad Nacional de Mar del Plata. Libro digital.

Litwin, E. (1993). La investigación en el campo de la didáctica. Educación, vol. II, 4: 199-206.

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidós.

Maggio, M. (2022). Híbrida. La universidad que no vimos venir. Buenos Aires: Tilde Editora.

Morin, E. (2004). La epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología 20, texto 20-02. http://www.ugr.es/~pwlac/G20_02Edgar_Morin.html

Quintar, E. (2021). Didáctica no-parametral. Nuevos escenarios sociohistóricos y culturales, nuevos desafíos de enseñanza. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 26: 79-94. http://doi.org/10.25074/07195532.26.2149

Ramírez, P. (2020). Una didáctica intercultural en la formación de docentes universitarios. Condiciones de posibilidad en Furilofche warria Wallmapu mew. Educo. Disponible en: http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/16037

Ramírez, P. (2023). Hacia el diseño de dispositivos didácticos otros en contextos de heterogeneidad cultural. Praxis educativa, vol. 27, N° 1: 1-12. http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270103

Sadin, E. (2018). La humanidad aumentada. La administración digital del mundo. Buenos Aires: Caja Negra.

Ramírez, P. (2024). La vida espectral. Pensar la era del metaverso y las inteligencias artificiales generativas. Buenos Aires: Caja Negra.

Terigi, F. (2010). Cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. Conferencia. La Pampa.

Published
2024-12-30
How to Cite
Kraft, C. R., & Ramirez , P. (2024). Enseñanza y diseño didáctico. Derivas de la experiencia en el aula universitaria en pospandemia: la creación de un texto codiseñado desde la tecnología educativa. Revista Del IICE, (56). https://doi.org/10.34096/iice.n56.14819
Section
Dossier: Educación y tecnologías. Articulaciones emergentes en la pospandemia