The model as interface and technology in the training processes of industrial design Abstract
Abstract
This article proposes a preview of the research of the PhD thesis in Design at FADU UBA that is in progress and that accounts for the intertwining between the teaching and learning processes of industrial design, neuroeducation and the use of technologies. Currently, in our Faculty, categories are being considered to review educational practices with the use of three-dimensional models. As teachers, we are interested in offering opportunities for growth, development and transformation in our classrooms and proposing teaching strategies that allow us to create better conditions that favor deep learning, understanding, autonomy, and the active and committed participation of students. We consider three-dimensional corporeal models as powerful teaching devices to enrich the educational experience of industrial design. From a qualitative research, where an exploratory and observational modality is used, we focus on analyzing the place that models and prototypes occupy during the training paths, since we are interested in understanding what the interactions and didactic experiences of design are like and we focus on how They change with practices mediated by technologies.Downloads
References
Alía García, C. (2015). La maqueta como herramienta didáctica del diseño industrial. ETSIDI Universidad Politécnica de Madrid. ArDIn. Arte, Diseño e Ingeniería, 4: 53-69. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/ardin/article/view/3073/3143
Alliaud, A. (2007). La biografía escolar en el desempeño de los docentes. Conferencia pronunciada el 11 de junio de 2006 en el ámbito del Seminario Permanente de Investigación de la Escuela de Educación de la UdeSA. Documento de Trabajo N° 22, febrero, 3 Serie “Documentos de Trabajo”.
Angarita, D. (2021). Neurodiseño: aportes de las neurociencias en la enseñanza del Diseño Gráfico. Actas de Diseño Nº 36 UP. Recuperado de https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/actas/issue/view/301
Bekinschtein, T. (2017). La conciencia. En Golombek, D. y Bär, N. (comps). Neurociencias para presidentes, pp. 79-85. Buenos Aires, Siglo XXI.
Bengoa, G. (2021). Siete visiones sobre los objetos. Texto del Seminario de Maestría DiCom. Buenos Aires: FADU, UBA.
Bonsiepe, G. (1999). Del objeto a la interfase. Buenos Aires: Infinito.
Campos Baeza, A. (2009). Pensar con las manos. Buenos Aires, Nobuko.
Castiglione, J. . (2024). Arte y cerebro: Explorando las regiones creativas del cerebro. Recuperado de https://www.linkedin.com/posts/juan-ignacio-castiglione-a45068129_neurociencia-inteligenciaartificial-cerebro-activity-7226529104047554560-aUnA?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Conejero, A.; Martínez Torán, M.; Ayala, P. y Fernández Vicente, M. (2012). El diseño del modelo y prototipo. Herramientas para la comunicación y evaluación. Universidad Politécnica de Valencia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279516262_El_diseno_del_modelo_y_prototipo_Herramientas_para_la_comunicacion_y_evaluacion
Cubalo, M. (2015). Enseñar con tecnologías. La maqueta como herramienta con valor didáctico-disciplinar y los modos de aproximación al conocimiento en la enseñanza del proyecto arquitectónico. En Itinerarios educativos, pp. 77-97. FADU, Universidad Nacional del Litoral.
de la Cova-Morillo Velarde, M. A. (2016). Vida de las maquetas: entre la representación y la simulación. Proyecto, progreso, arquitectura (15): 12-15. Universidad de Sevilla. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5176/517654529001.pdf
Deleuze, G. (2007). Pintura. El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus.
Denzin, N. (1970). Sociological Methods: a source Book. Chicago: Aldine Publishing Company.
Fantini, E. (2019). Aproximaciones entre teoría y práctica: la enseñanza del proyecto como experiencia diseñada. Polis, N° 16. Recuperado de https://www.fadu.unl.edu.ar/polis/
Forés, A. y Cascudo, C. (2017) La neuroeducación: del humo a sus evidencias prácticas. Harvard Deusto, Learning & Pedagogics. Artículo Dossier Neurociencia y aprendizaje, pp. 28-35. Planeta, De Agostini Formación, S. L. Recuperado de https://annafores.files.wordpress.com/2017/06/28-35-dossier-3-neuroeducacionc_.pdf
Garbulsky, G. (20/05/2024). Exposición en el Encuentro Innovation Day, organizado por los amigos de la Universidad de Tel Aviv en Buenos Aires.
García, J. M. y García Cabeza, S. (comp.) (2020). Las tecnologías en (y para) la educación. Montevideo: Flacso.
Génova, E. (2022). Reseña de Floris, C. y Martinelli, S. Compartir el problema para construir las soluciones. Taller para la evaluación virtual en carreras proyectuales. Boletín SIED, Mar del Plata: EUDEM. Recuperado de https://revista.mdp.edu.ar/boletin/article/view/75/77
Giddens, A. (1982). Hermenéutica y teoría social. Estados Unidos.
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine Publishing Company.
Goldin, A. (2017). Entrenamiento mental. En Golombek, D. y Bär, N. (comps.). Neurociencias para presidentes, pp. 67-78. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gómez Ordoñez, F. de M. y Santana Castro, A. (2020). La necesidad del pensamiento complejo en el diseño hacia la inclusión. Caso de estudio: Asocive. Recuperado https://www.researchgate.net/publication/342343191_La_necesidad_del_pensamiento_complejo_en_el_diseno_hacia_la_inclusion_Caso_de_estudio_Asocive_The_complex_thinking_rolre_in_inclusive_design_Case_study_Asocive?enrichId=rgreq-ca1388a8787fba3f5c9f08450833ac99-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzM0MjM0MzE5MTtBUzo5MDQ2NjE1OTkwMTkwMDlAMTU5MjY5OTU0MTY2Mw%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf
Lion, C. (2002). Las prácticas de enseñanza de los docentes universitarios analizadas desde la perspectiva del impacto de las tecnologías en el conocimiento. Tesis doctoral. Buenos Aires: FFyL, UBA.
Lion, C. (comp.) (2020). Aprendizaje y tecnologías. Habilidades del presente, proyecciones del futuro. Buenos Aires: Noveduc.
Maggio, M. (2016). Las tecnologías de la información y la comunicación en las prácticas de enseñanza: Hacia una tecnología educativa re-concebida. Tesis doctoral. Buenos Aires: FFyL, UBA.
Muñoz, P. (noviembre de 2022-abril de 2023). La apropiación crítica de la digitalidad. [Archivo PDF]. AREA, 29(1): 1-12. Recuperado de https://area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA2901/2901_munoz.pdf
Neumarkt, A. (2021a). Analógicos, digitales y virtuales. Aproximaciones al recorrido evolutivo de la enseñanza del Diseño Industrial. Cuaderno 137 Escenarios difusos. Prácticas de diseño y tendencias. UP Versión online http://bit.ly/cuadernos_OJS https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/5049/6742
Neumarkt, A. (2021b). La década olvidada del Diseño argentino (1980-1990). Buenos Aires: Wolkowicz editores
Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos. Barcelona: Gustavo Gilli.
Neumarkt, A. (2012). La mano que piensa. Barcelona: Gustavo Gilli.
Pittaluga, M. (2017). Diseño y complejidad. La expansión del campo del diseño. AREA, 23(1). Recuperado de https://area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA23/AREA23_Pittaluga.pdf
Romano, A. (2019). Elementos de diseño. Enfoque teórico general. Práctica textil e indumentaria. Buenos Aires: Infinito.
Scarfone, L. (2016). Didáctica Proyectual: Simulaciones apasionadas (mdp). Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/encuentros/index.php/jie/3jie/paper/viewPaper/1343
Schwab, K. (2016). La Cuarta Revolución Industrial. Bogotá: El Tiempo Casa Editorial.
Sennet, R. (2009). El artesano. Barcelona: Anagrama.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Universidad de Antioque.
Torreblanca-Díaz, D. A. (noviembre de 2022-abril de 2023). Tecnologías de fabricación digital para la educación en Diseño Industrial. El Laboratorio de Fabricación Digital del Duoc UC en Chile. [Archivo PDF]. AREA, 29(1): 1-15. Recuperado de https://www.area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA2901/2901_torreblanca-diaz.pdf
Wengrowicz, A. (noviembre 2020-abril 2021). [En línea]. Puentes potentes. El uso de las tecnologías en la enseñanza del diseño. AREA, 27(1). Recuperado de https://www.area.fadu.uba.ar/area-2701/wengrowicz2701/