Educational Policies for Technological Inclusion in the Post-Pandemic Era: A Comparative Analysis between Jaén (Andalusia, Spain) and Catamarca (Norhwest Argentina)

  • Cecilia Elizabeth Ibañez INSTITUTO REGIONAL DE ESTUDIOS SOCIO-CULTURALES
  • Mercedes Llorent-Vaquero
Keywords: Educational policy, Comparative Education, Educational Technology, Digital Gap, Jaén, Catamarca

Abstract

This work aims to analyze the technological inclusion policies between the province of Jaén (Andalusia region, Spain) and the province of Catamarca (Northwest region, Argentina) in the post-pandemic. The methodology is qualitative and a transcontextual approach relevant to comparative educational research is proposed. The results obtained established that, during the pandemic, both regions were forced to digitalize teaching due to the health crisis, which generated challenges for both teachers and students. The digital divide stood out as the main obstacle, but it had different scope and meaning in both regions. After the pandemic, each of them carried out educational technology innovation and inclusion programs. In Argentina, it focused on the distribution of netbooks and, to a lesser extent, on connectivity in schools. In Andalusia, it focused on the development of digital competencies and skills. However, in both similar cases, strategies for the training and training of teachers in this field are highlighted. It is concluded that, in both regions, ICT inclusion policies are based on four axes (equipment, connectivity, digital skills and teacher training), although each region focuses on one aspect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AROPE (2022). 12º Informe anual sobre el estado de la pobreza. Seguimiento de los indicadores de la Agenda UE 2030. https://www.eapn.es/estadodepobreza/ARCHIVO/documentos/informe-AROPE-2022-andalucia.pdf

Benítez Barghi, S. y Weschinger, N. (2020). Once desafíos para el futuro del Conectar Igualdad. Revista Anfibia. Recuperado de: https://www.iberoamericaninstituteofthehague.org/attachments/article/182/Normas%20APA%20Sexta%20Edici%C3%B3n.pdf

BOJA. (1986). Orden de 9 de mayo de 1986, por la que se establece el “Plan Alhambra” como marco de actuación para la introducción de la informática en la Enseñanza Básica y Enseñanzas medias, en la Comunidad Autónoma de Andalucía.

Circular de 03/09/2020, de la Viceconsejería de Educación y Deporte, relativa a medidas de flexibilización curricular y organizativas para el curso escolar 2020/2021.

Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa. Junta de Andalucía. (2006). Plan Andalucía Sociedad de la Información (2007-2010). Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/1337163121Plan_ASI_2007_2010_07423.pdf

Decreto P.E. 11/2022 (2022). Programa Conectar Igualdad. Disponible en https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/255979/20220112

Del Sol, T. (2024). Jaén es la segunda capital andaluza con menor tasa de niños en riesgo de sufrir pobreza infantil. Jaén Hoy. Recuperado de https//www.jaenhoy.es/jaen/jaen-Anadalucia-riesgo-ninos-Pobreza-infantil_0_1908710523. Html

Dirección de Información y Estadística Educativa. (2017). Anuario Estadístico Educativo 2017. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Dirección General de Ordenación y Evaluación Educativa (2020). Instrucción 10/2020, de 15 de junio, relativa a las medidas educativas a adoptar en el inicio del curso 2020/2021 en los centros docentes andaluces que imparten enseñanzas de régimen general.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2023). Condiciones de vida: Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos, vol. 8, Nº 7. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_pobreza_03_2442F61D046F

INE (2024). Contabilidad regional de España. Resultados. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736167628&menu=resultados&idp=1254735576581

Junta de Andalucía. (2006). Plan Andalucía de la Sociedad de la Información 2007-2010.

INE. (2018). PRODIG. Programa de digitalización del centro. Recuperado de https://bit.ly/2HRiGiE

INE. (2020). Marcos de competencia digital. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/transformacion-digital-educativa/competencia-digital

INE. (2021). Instrucciones de 20 de septiembre, de la dirección general de formación del profesorado e innovación educativa, sobre medidas de transformación digital educativa en el sistema educativo no universitario de Andalucía para el curso 2021-2022. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/03ca3454-5d83-4b1e-aaae-1530eac8837f/Instrucciones%20TDE,%20curso%202021-2022

INE. (2022). Hacia la Transformación Digital Educativa. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/transformacion-digital-educativa

INE. (s/f). Programa de Digitalización de Centros. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/ced/planesyprograma-de-digitalizacion-de-centro

Ministerio de Educación de Catamarca. (2023). Educación trabaja para mejorar la conectividad en escuelas de la provincia. Recuperado de https://portal.catamarca.gob.ar/noticias/educacion-trabaka-para-mejorar-la-conectividad-en-escuelas-de-la-provincia

Ministerio de Educación de la Nación (ME) (2012). Creaciones, experiencias y horizontes inspiradores: la trama de Conectar Igualdad. Maggio, M. (comp.). Buenos Aires: Educ.ar S.E.; Ministerio de Educación de la Nación; Buenos Aires: Educ.ar S.E.

Ministerio de Educación de la Nación (ME). (2020). Informe final. Políticas educativas frente a la pandemia en el contexto internacional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Secretaría de Evaluación e Información Educativa del Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: www.argentina.gob.ar/sites/default/files/politicas_educativas_en_el_contexto_internacional.pdf

Plan Nacional de Inclusión Digital Educativa. PNIDE (2022-2023). Marco político pedagógico. Disponible en https://www.educ.ar/recursos/158385/plan-nacional-de-inclusion-nacional-educativa-marco-politico

SEIE. (2020) Evaluación de la Educación Secundaria 2019. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/evaluacion_educacion_secundaria_argentina_2019.pdf

SEIE. (2022). Informe Nacional de Indicadores Educativos: situación y evolución del derecho a la educación en Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Disponibleen:https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_nacional_indicad

Zalazar, M. (2024). Cuáles son las economías provinciales que más crecieron y cuáles perdieron peso desde el inicio del kirchnerismo. Infobae. Recuperado de Ihttps://www.infobae.com/economia/2023/01/01/cuales-son-las-provincias-argentinas-cuyas-economias-mas-crecieron-y-cuales-perdieron-peso-desde-el-inicio-del-kirchnerismo/

Published
2024-12-30
How to Cite
Ibañez, C. E., & Llorent-Vaquero, M. (2024). Educational Policies for Technological Inclusion in the Post-Pandemic Era: A Comparative Analysis between Jaén (Andalusia, Spain) and Catamarca (Norhwest Argentina). Revista Del IICE, (56). https://doi.org/10.34096/iice.n56.14847
Section
Dossier: Educación y tecnologías. Articulaciones emergentes en la pospandemia