Contributions of the file repair process at the UNLP to the construction of a memory of the genocide

  • Guadalupe Godoy
Keywords: Memory policies, Repair, Files, Genocide

Abstract

This work proposes a reflection on the experience developed by the Directorate of Memory and Reparation Policies of the Secretariat of Human Rights and Equality Policies (National University of La Plata), around the implementation of the program to repair files of members of th is University victims of state terrorism as public policy of memory. In particular, it analyzes its impact on the processes of meaning construction and public discourse around what happened during the last civil-military dictatorship. Starting from a perspective that interprets this historical process as a genocide, it reflects on the effects of repression beyond its most obvious aspect, that exercised on bodies, to advance its consequences on the university institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbattista, M. L.; Barletta, A. M. y Lenci, L. (2016). La historia va al tribunal en La Plata. Una vuelta de tuerca sobre comprender y juzgar. En Piovani, I.; Ruvituso, C. y Werz, N. ( edits.). Transiciones, memorias e identidades en Europa y América Latina, pp. 97-127. Madrid/Frankfurt an Main: Iberoamericana/Vervuert.

Barbero, H. (2021). La dictadura como genocidio. Articulaciones de sentido y tensiones de la memoria en el juicio a la Fuerza de Tareas 5. La Plata, 2015. Tesis de Maestría en Historia y Memoria. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: https://doi.org/10.35537/10915/119929

Barbero, H. y Godoy, G. (2016). El camino de la justicia en las disputas por el sentido del pasado dictatorial. A propósito de las recientes transformaciones en la política de derechos humanos. Aletheia, vol. 7, No 13. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/57814

Barletta, A. M. (2014). Conferencia de Guadalupe Godoy: “Justicia, historia y memoria. Los juicios por delitos de lesa humanidad en La Plata desde la perspectiva de la querella”. Aletheia, vol. 4, No 17. Disponible en https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ATHv4n8a17

Barragán, I; Basualdo, V. y Godoy, G. (2016). Charla debate: Complicidad civil con la represión, la dimensión local y los juicios por crímenes de lesa humanidad. Aletheia, vol. 7, No 13. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/58351

Casareto, L. M. y Hara, M. B. (2017). Archivos: memoria, verdad y justicia: el caso de la reparación de los legajos de no docentes, docentes, estudiantes y graduados de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/76480

Cruz, V. (2019). Universidad y Derechos Humanos. En Badano, M. (comp.). Educación Superior y Derechos Humanos: reflexiones, apuestas y desafíos. Paraná: Uader.

Cruz, V. (2020). Los DDHH en la UNLP: análisis situacional - Período 2008-2018. Trabajo Final integrador para la Especialización de Gestión en la Educación Superior. Disponible en https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115379

Da Silva Catela, L. (2014). No habrá flores en la tumba del pasado. La Plata: Al Margen.

Feierstein, D. (2007). El genocidio como práctica social: entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Lvovich, D. y Bisquert, J. (2008). La cambiante memoria de la dictadura. Discursos públicos, movimientos sociales y legitimidad democrática. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Raggio, S. (2017). Memorias de la Noche de los Lápices: tensiones, variaciones y conflictos en los modos de narrar el pasado reciente. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación/Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento/Posadas: Universidad Nacional de Misiones.

Published
2024-12-20
How to Cite
Godoy, G. (2024). Contributions of the file repair process at the UNLP to the construction of a memory of the genocide. Revista Del IICE, (55). https://doi.org/10.34096/iice.n55.14915
Section
Dossier: Memoria, derechos humanos y educación a 40 años de democracia