Students Center as an opportunity for citizenship education
Study of an experience from narrative inquiry
Abstract
This is a work of narrative inquiry that seeks to study and reflect on an educational experience and its contribution to citizenship education. The experience deals with the accompaniment of the teacher in the construction of place for student participation, called Student Center, in a primary school in Chile. It investigates the educational meanings that unfold in the experience by means of narrative methodology. As results, the metaphors “to hold hands” and “to listen” are proposed, as well as the relevance of the game, as key elements in the pedagogical act. In conclusion, the importance of inquiring into teachers' knowledge in order to construct meanings and reflect as a community of teachers is sustained.Downloads
References
Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, vol. 25, núm. 2, pp. 1-18.
Clandinin, J. y Connelly, M. (2000). Narrative Inquiry Experience and Story in Qualitative Research. Jossey-Bass.
Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (eds.). (2002). Dentro/fuera. Enseñantes que investigan. Akal.
Contreras, J. (2002). Educar la mirada y el oído. Percibir la singularidad y también las posibilidades. Cuadernos de Pedagogía, núm. 311, pp. 61-65.
Contreras, J. (2006). La autonomía docente: Implicaciones para la formación del profesorado. Escudero, J. y Gómez, A. (eds.), La formación del profesorado y la mejora de la educación Políticas y prácticas, pp. 241-264. Octaedro.
Contreras, J. y Orozco, S. (2016). Explorando el saber pedagógico en nuestras clases. Contreras, J. (ed.), Tensiones fructíferas: Explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia, pp. 11-31. Octaedro.
Hart, R. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Ensayos Innocenti, núm. 4, pp. 3-45.
Hollingsworth, S., Dybdahl, M. y Minarik, L. T. (1993). By Chart and Chance and Passion: The Importance of Relational Knowing in Learning to Teach. Curriculum Inquiry, vol. 23, núm. 1, pp. 5-35.
Inzunza, J. (2003). Los Centros de Alumnos de Enseñanza Media: La ciudadanía del Mundo Feliz. Última Década, vol. 11, núm. 18, pp. 153-173. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362003000100008
Jara, C., Sánchez, M. y Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: Visiones y prácticas de los actores. Calidad en la educación, núm. 51, pp. 350-381. doi: http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.687
Jiménez, M., Bravo, L. y Osandón, L. (2013). La construcción de la ciudadanía contemporánea: Nuevas posibilidades para la enseñanza de la historia. Muñoz, I. y Ossandón, L. (eds.), La didáctica de la Historia y la formación de ciudadanos en el mundo actual, pp. 203-224. Centro de Investigaciones Barros Arana.
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: Revista de Psicología, núm. 19, pp. 87-112.
Lay-Lisboa, S. y Montañés Serrano, M. (2018). De la participación adultocéntrica a la disidente: La otra
participación infantil. Psicoperspectivas, vol. 17, núm. 2, pp. 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue2-fulltext-1176
Ministerio de Educación de Chile. (2016). Orientaciones para la Elaboración del Plan de Formación Ciudadana. División de Educación General del Ministerio de Educación.
Olivo, M. (2017). Educación para la ciudadanía en Chile. Información Tecnológica, vol. 28, núm. 5, pp. 151-164. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000500016
Penaglia, F. y Mejías, S. (2019). El conflicto estudiantil chileno y sus efectos políticos. Polis México, vol. 15, núm. 2, pp. 7-39.
Urbina, C., Ipinza, R. y Gutiérrez-Fuentes, L. (2020). Prácticas relacionales profesor-estudiante y participación en el aula: Desafíos para la construcción de una convivencia democrática. Psicoperspectivas, vol. 19, núm. 3, pp. 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue3-fulltext-2045
Urbina, C., Allende, C., Durán, C. y Carrasco, C. (2021). Pasarlo bien juntos: Experiencias y significados sobre participación estudiantil desde la voz de niños y niñas. Perspectiva educacional, vol. 60, núm. 3, pp. 185-209. doi: http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.3-art.1168
Webb, K. y Blond, J. (1995). Teacher knowledge: the relationship between caring and knowing. Teacher & Teacher Education, vol. 11, núm. 6, pp. 611-625.





