Transition from primary to secondary school in Buenos Aires province, within the context of extension of compulsory school. Educational inclusion and differentiation

  • Bárbara Briscioli
  • Victoria Rio
Keywords: transition, primary level, secondary level, compulsory school, inclusion, differentiation

Abstract

In Argentina, the problem regarding transitions between educational levels gained relevance in the last decades of the XX century in the scenario of expansion of schooling and, later, the extension of compulsory education, which in 2006 included the completion of secondary school. This paper aims to contribute to knowledge on primary to secondary transition placing the analysis in the case of Buenos Aires province, by an approach to the issue at two levels of analysis: first, it seeks to identify transition policies at national, federal and provincial level, and its impact on school enrolment in the province under study. Second, it studies the way primary to secondary transition takes place in six secondary schools in the greater Buenos Aires city area (conurbanobonaerense). For this analysis, three elements are taken into consideration: school admission, the projects schools carry out in the seek for inter-institutional articulation, and some of the pedagogical criteria put into play in the first year of secondary level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Briscioli
Dra.en Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos; Mg. en Políticas Sociales y Lic. en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires; Docente en la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA e Investigadora en el PICT 2014-0898 con sede en el IDH-UNGS.
Victoria Rio
Maestranda en Ciencias Sociales del Trabajo, Universidad de Buenos Aires. Licenciada en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires. Becaria doctoral ANPCyT/UNGS. Docente del Instituto del Desarrollo Humano de la UNGS.

References

Baquero, R.; Terigi, F.; Toscano, A. G.; Briscioli, B. y Sburlatti, S. (2009). “Variaciones del régimen académico en escuelas medias con población vulnerable. Un estudio de casos en el Área Metropolitana Buenos Aires”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7 (4), 292-319.

Braslavsky, Cecilia (1985). La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: FLACSO, Grupo Editor Latinoamericano.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada: Estudiantes y docentes en la educación media en Buenos Aires, Buenos Aires: IIPE - UNESCO.

Schoo, S. (2016) Sobre la selectividad de la educación secundaria en Argentina. Análisis histórico sobre el régimen de evaluación y promoción. Serie Apuntes de Investigación. Ministerio de Educación y Deportes.

Terigi, Flavia; Scavino, Carolina; Cimolai, Silvina; Briscioli, Bárbara; Morrone, Aldana; Rio Victoria y Ruiz Lezcano, Pablo (2017) “Transiciones educativas primaria/ secundaria y secundaria/ superior: las prácticas de evaluación en las transiciones escolares”. Eje 5. Pedagogía y didáctica inclusivas. 4to Coloquio Internacional sobre inclusión educativa. Los desafíos de la educación inclusiva. UNSAM-UNIPE. Buenos Aires, 17 al 19 de octubre de 2017.

Tiramonti, G. (comp.) (2004). La trama de desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media, col. Biblioteca del docente, Buenos Aires: Manantial.

Viñao, Antonio (2002). “Las culturas escolares”, en su Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades y cambios. Madrid: Morata.

Veleda, C. (2014). Regulación estatal y segregación educativa en la Provincia de Buenos Aires. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22.

Published
2020-12-23
How to Cite
Briscioli, B., & Rio, V. (2020). Transition from primary to secondary school in Buenos Aires province, within the context of extension of compulsory school. Educational inclusion and differentiation. Revista Del IICE, (47), 41-60. https://doi.org/10.34096/iice.n47.6182
Section
Dossier: La educación secundaria frente a los desafíos de la obligatoriedad II