Challenges of a political-academic project in Patagonia

Interview with Claudia Briones in the context of the seventy years of the journal Runa

  • Claudia Briones Instituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio (IIDyPCa); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de Río Negro (UNRN). Bariloche, Argentina.
  • Mariela Eva Rodríguez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) – Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Ciencias Antropológicas, Sección Etnología, Argentina.
Keywords: Institute of Anthropological Sciences, Ethnology, Mapuche-Tewelche People, Universidad Nacional de Río Negro, Anthropological Expert’s Report for Legal Proceedings

Abstract

In the context of the 70th anniversary of the journal Runa. Archivo para las Ciencias del Hombre, during this interview Claudia Briones reflects on her trajectory from the Universidad de Buenos Aires to the Universidad Nacional de Río Negro, as well as on the challenges involved in the creation of the degree in Anthropological Sciences. Taking four articles published in the journal between 1985 and 2007 (two of them co-authored) as a starting point, she reviews the articulations between teaching, researching, academic management and extension. By taking into consideration her intellectual itinerary, which covers concerns and commitments that are intertwined with the struggles of the Mapuche-Tewelche People, she questions the labels that set processes, and reflects on the disagreements that arise in daily coexistence, on the indigenous peoples’ proposals regarding how to be-together while being the Other—proposals that point to inter-existence, rather than to inter-culturality—and she wonders why some of their political demands are inaudible or invisible, whereas others are criminalized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Briones, Instituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio (IIDyPCa); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de Río Negro (UNRN). Bariloche, Argentina.
Claudia N. Briones es Doctora en Antropología por University of Texas (Austin, Estados Unidos) y Licenciada en Ciencias Antropológicas por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Es Investigadora Principal del CONICET y profesora de la UNRN en el IIDyPCa. Vinculada a las luchas del Pueblo Mapuche-Tewelche, investiga sobre la expresión y reconocimiento de subjetivaciones cívicas socioculturalmente diversas en la Patagonia norte. Es autora de Conflictividades Interculturales: Demandas Indígenas como crisis fructíferas (Calas, 2019); editora de Parentesco y Política: Topologías indígenas en la Patagonia (UNRN, 2016) en coautoría con Ana M. Ramos, y de Cartografías Argentinas. Políticas Indigenistas y Formaciones Provinciales de Alteridad (Antropofagia, 2008, Segunda Edición) y autora de La alteridad del “Cuarto Mundo”. Una deconstrucción antropológica de la diferencia (Ediciones del Sol, 1998).
Mariela Eva Rodríguez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) – Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Ciencias Antropológicas, Sección Etnología, Argentina.
Mariela Eva Rodríguez es Doctora en Literatura y Estudios Culturales por Georgetown University (Washington DC, Estados Unidos), Magister en Literatura Hispanoamericana por University of Notre Dame (Estados Unidos) y Licenciada en Ciencias Antropológicas por la FFyL de la UBA. Es Investigadora Adjunta del CONICET y profesora de la Licenciatura en Ciencias Antropológicas de la UBA. Junto a otras colegas fundó la Red de Información y Discusión sobre Arqueología y Patrimonio (RIDAP) y el Grupo de Estudios sobre Memorias Alterizadas y Subordinadas (GEMAS), en cuyo marco coeditó el libro Memorias fragmentadas en contexto de lucha (2020, Teseo) con Ana M. Ramos.
Published
2022-08-10
How to Cite
Briones, C., & Rodríguez, M. E. (2022). Challenges of a political-academic project in Patagonia. RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 43(3), 491-500. https://doi.org/10.34096/runa.v43i3.10286
Section
Ensayos libres y entrevistas por invitación