Among bushes, streams, and hills: a comparative approach to the morphological, technical and spatial diversity of the petroglyphs from southern Santiago del Estero, Argentina
Abstract
This work analyzes comparatively six sites with petroglyphs located in the Ambargasta and Ramírez de Velasco hills, in southern Santiago del Estero. The morphological and technical diversity of the petroglyphs, their size and treatment, the spatial relationships between motifs and the location of the panels in the broader landscape are considered. Unlike previous studies that highlighted the homogeneity of this repertoire of images, the analysis shows that the engravings from southern Santiago del Estero are diverse, both at the inter-hill level and within each hill. The diversity found was evaluated in the context of the petroglyphs from other sectors of the Pampean Sierra, such as the Northwestern hills of Córdoba, the Ancasti hill (Catamarca) and the valleys of Northwest Argentina. The results show two situations. The first involves motifs widely shared on the supraregional scale (footprints, circumferences, dots and lines) linked, at least in their subject matter, with hunter-gatherer societies. In the second situation, these images are no longer so predominant and occur among other types of motifs that provide a local signature to the places. However, the identity ties with the hunter-gatherer origin of the populations were never lost through this technique.Downloads
References
Álvarez, A. (1919). Flora y fauna de la provincia de Santiago del Estero. Santiago del Estero: Instituto Geográfico Militar.
Álvarez, M. y Fiore, D. (1995). Recreando imágenes: diseño de experimentación acerca de las técnicas y los artefactos para realizar grabados con arte rupestre. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 16, 215-239. https://revistas.inapl.gob.ar/index.php/cuadernos/article/view/479 (Acceso: 14 de mayo, 2024).
Aschero, C. (1997). De cómo interactúan emplazamientos, conjuntos y temas. Revista del Museo de Historia Natural de San Rafael, 16(13), 17-28.
Bednarik, R. G. (2007). Rock art science: the scientific study of palaeoart (2da. Edición). Nueva Delhi: Aryan Books International.
Bednarik, R. G. (2008). Cupules. Rock Art Research, 25(1), 61-100.
Beltramino, A. A. (2014). Distribución histórica y área de distribución potencial del megamolusco terrestre Megalobulimus lorentzianus (Doering, 1876) (Gastropoda: pulmonata) en América del sur. Boletín de la Asociación Argentina de Malacología, 4(1), 10-13. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/96422
Berenguer, J. y Martínez, L. (1986). El Río Loa, el arte rupestre de Taira y el mito de Yakana. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 1, 79-99.
Blanco, R. V y Lynch, V. (2011). Experimentos replicativos de grabados en piedra. Implicancias en el arte rupestre de la localidad arqueológica de Piedra Museo (Santa Cruz, Argentina). Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 16(1), 9-21. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942011000100002
Bradley, R. (2000). An Archaeology of Natural Places. Londres: Routledge.
Burgos, J. y Vidal, A. (1951). Los climas de la República Argentina según la nueva clasificación de Thorntwite. Meteoros, 1, 3-33.
Burkart, R., Bárbaro, N. O., Sánchez, D. A. y Gómez, R. O. (1999). Eco-regiones de la Argentina. Buenos Aires: Administración de Parques Nacionales (APN).
Cabrera, A. L. (1976). Regiones Fitogeográficas Argentinas. Buenos Aires: Acme.
Calomino, E. A. (2019). Imágenes y Paisajes. El Arte Rupestre del Noreste de Catamarca, Argentina. Oxford: Archaeopress.
Carden, N. (2008). Imágenes a Través del Tiempo. Arte rupestre y Construcción Social del Paisaje en la Meseta Central de Santa Cruz. Buenos Aires: Sociedad Argentina de Antropología (SAA).
Carden, N., Borella, F. y Cardillo, M. (2020). Rock art relatedness and circulation paths in Northeast Patagonia, Argentina. Rock Art Research, 37(2), 184-203. http://hdl.handle.net/11336/148179
Carden, N. y Leon, D. C. (2022). El lado oculto de la localidad Para Yacu, sur de Santiago del Estero, Argentina. Un enfoque semiótico para la interpretación de las pinturas rupestres. Chungara. Revista de Antropología Chilena, 54(4), 697-717. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562022005001502
De Hoyos, M. (2015). Tras las huellas de los cazadores en el arte rupestre valliserrano. Mundo de Antes, 9, 139-168. https://doi.org/10.59516/mda.v9.179
Gallardo, F. (2009). Sobre la composición y la disposición en el arte rupestre de Chile: consideraciones metodológicas e interpretativas. Magallania, 37(1), 85-98. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22442009000100007
Gheco, L. (2017). El laberinto de las paredes pintadas. Una historia de los abrigos con arte rupestre de Oyola, Catamarca (Tesis Doctoral inédita). Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Argentina.
Gómez, R. (1975). El arte rupestre en el Dpto. Ojo de Agua, provincia de Santiago de Estero. En Museo Histórico Provincial “Dr. Julio Marc” (Ed.), Actas y Trabajos del Primer Congreso de Arqueología Argentina (pp. 143-151). Buenos Aires: Artes Gráficas.
Gradin, C. (1978). Algunos aspectos del análisis de las manifestaciones rupestres. Revista del Museo Provincial, 1, 120-137.
Gramajo de Martínez Moreno, A. y Martínez Moreno, H. (2005). Sumampa y Ojo de Agua en Las Sierras del Sur. Santiago del Estero: Edición particular.
Ingold, T. (1993). The Temporality of Landscape. World Archaeology, 25, 152-174. https://doi.org/10.1080/00438243.1993.9980235
Laguens, A. (2009). De la diáspora al laberinto. Notas y reflexiones sobre la dinámica relacional del poblamiento humano en el centrosur de Suramérica. Arqueología Suramericana, 5(1), 42-67.
Laguens, A. y Alberti, B. (2019). Habitando espacios vacíos. Cuerpos, paisajes y ontologías en el poblamiento inicial del centro de Argentina. Revista del Museo de Antropología, 12(2), 55-66. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v12.n2.18254.
Leal, P. R. y Miró, R. (2011). Revisión estratigráfica de las sierras de Ramírez de Velasco, Santiago del Estero. Revista de la Asociación Geológica Argentina, 68(1), 84-95. https://revista.geologica.org.ar/raga/article/view/618 (Acceso: 14 de mayo, 2024).
Ledesma, R. (1957). “Sumampa” (Relación Histórica-Arqueológica). Santiago del Estero: Instituto de Lingüística, Folklore y Arqueología, Universidad Nacional de Tucumán (UNT).
Lorandi, A. M. (1966). El arte rupestre del Noroeste Argentino (área del norte de La Rioja y sur y centro de Catamarca). Dédalo, 2(4), 15-72.
Lorandi, A. M. (2015). Tukuma-tukuymanta. Los pueblos del búho. Santiago del Estero antes de la Conquista. Santiago del Estero: Subsecretaría de Cultura de Santiago del Estero.
Menghin, O. (1957). Los estilos del arte rupestre de Patagonia. Acta Praehistórica, 1, 57-87.
Montes, A. (1949). Excursión arqueológica a las sierras de Ojo de Agua y Sumampa. Informe preliminar. Museo de Antropología, Universidad Nacional de Córdoba. Manuscrito inédito.
Oliván, A. (2019). Análisis espacial de los grabados rupestres de Quebrada de los Jofré (San Luis, Argentina) (Tesis de Licenciatura inédita). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN), Argentina.
Oyarzabal, M., Clavijo, J., Oakley, L., Biganzoli, F., Tognetti, P., Barberis, I., Maturo, H. M., Aragón, R., Campanello, P. I., Prado, D., Oesterheld, M. y León R. J. (2018). Unidades de vegetación de la Argentina. Ecología Austral, 28(1), 40-63. https://doi.org/10.25260/EA.18.28.1.0.399
Pastor, S. (2009). Aproximación inicial a la arqueología del norte de la sierra de Guasapampa y cordón de Serrezuela (Córdoba, Argentina). Arqueología, 16, 151-174. http://hdl.handle.net/11336/189806
Pastor, S. (2012). Arte rupestre, paisaje y tensión social: un caso de estudio en Córdoba, Argentina. Revista de Antropología, 26, 7-32. https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/26553 (Acceso: 14 de mayo, 2024).
Pastor, S. y Boixadós, R. (2016). Arqueología y Etnohistoria: diálogos renovados en torno a las relaciones entre las sociedades de los llanos Riojanos y de las Sierras Noroccidentales de Córdoba (períodos Prehispánico tardío y Colonial temprano). Diálogo Andino, 49, 311-328. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812016000100029
Quesada, M. y Gheco, L. (2011). Modalidades espaciales y formas rituales. Los paisajes rupestres de El Alto-Ancasti. Comechingonia. Revista de Arqueología, 15, 63-83. https://doi.org/10.37603/2250.7728.v15.n1.17908
Recalde, M. A. y Pastor, S. (2012). Contextos “públicos” y “privados” para la ejecución del arte rupestre en el valle de Guasapampa (Córdoba, Argentina). Latin American Antiquity, 23(3), 327-345. https://www.jstor.org/stable/23645632
Righetti, O. (1971). Notas preliminares para el estudio del Templo del Sol y de Para Yacu. Cuadernos de la cultura de Santiago del Estero, 3, 59-62.
Ringuelet, R. A., (1961). Rasgos fundamentales de la Zoogeografía de la Argentina. Physis, 22(63), 151-170.
Rowe, M. W. (2001). Physical and chemical analysis. En D. Whitley (Ed.), Handbook of Rock Art Research (pp. 190-220). Walnut Creek: Altamira Press.
Ruiz, J. F., Mas, M., Hernanz, A., Rowe, M. V., Steelman, K. y Gavira, J. M. (2006). First radiocarbon dating of oxalate crusts over Spanish prehistoric rock art. International Newsletter on rock art, 46, 1-5.
Sapp, M. y Miró, R. C. (2005). Hoja Geológica 2963-III Villa Ojo de Agua. Boletín Nº 315. Buenos Aires: Servicio geológico minero Argentino, Instituto de geología y recursos minerales.
Taboada, C. y Rodríguez Curletto, S. (2022). Entre el llano y las alturas. Estilo, secuencia y paisaje en el arte rupestre de Ampolla, Sierra De El Alto-Ancasti (Catamarca, Argentina). Chungara. Revista de Antropología Chilena, 54(2), 739-768. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562022005001905
Tilley, C. (1994). A Phenomenology of Landscape. Places, Paths and Monuments. Oxford: Berg.
Torrella, S. A. y Adámoli, J. (2006). Situación ambiental de la ecorregión del Chaco seco. En A. D. Brown, U. Martínez Ortíz, M. Acerbi y J. Corcuera (Eds.), Situación ambiental Argentina 2005 (pp. 83-90). Buenos Aires: Fundación Vida Silvestre.
Vergara, F. y Troncoso, A. (2015). Rock art, technique and technology: an exploratory study of hunter gatherer and agrarian communities in pre-hispanic Chile (500 to 1450 CE). Rock Art Research, 32(1), 31-45. https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.997283703821584
Vilches, F. (2005). Espacio celeste y terrestre en el arte rupestre de Taira. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 10(1), 9-34.
Copyright (c) 2025 Natalia Carden, Diego Catriel Leon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).