Caracterización y análisis de las representaciones rupestres de Aldea Beleiro, SO de Chubut, Patagonia argentina
Downloads
References
Aschero, C. (1988). Pinturas rupestres, actividades y recursos naturales; un encuadre arqueológico. En H. D. Yacobaccio, L. A. Borrero, L. C. García, G. G. Politis, C. A. Aschero y C. Bellelli (Eds.), Arqueología Contemporánea Argentina. Actualidad y perspectivas (pp. 109-145). Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.
Aschero, C. (1993). ¿Adónde van esos guanacos? En por J. Gómez Otero (Ed.), Arqueología. Solo Patagonia. Ponencias de las Segundas Jornadas de Arqueología de la Patagonia (pp. 153-162). Puerto Madryn: Centro Nacional Patagónico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.
Aschero, C. (2012). Las escenas de caza en Cueva de las Manos: una perspectiva regional (Santa Cruz, Argentina). En J. Clottes (Ed.), L’Art Pléistocène dans le Monde / Pleistocene Art of the World / Arte Pleistoceno en el Mundo, Actes du Congrès IFRAO (pp. 807-823). Tarascon-sur-Ariège: N° Spécial de Préhistoire, Art et Sociétés, Bulletin de la Société Préhistorique Ariège-Pyrénées.
Aschero, C. e Isasmendi, M. V. (2018). Arte rupestre y demarcación territorial: el caso del grupo estilístico B1 en el área Río Pinturas (Santa Cruz, Argentina). Revista del Museo de La Plata, 3, 112-131.
Carden, N., Miotti, L. y Blanco, R. (2018). Nuevos datos sobre las pinturas rupestres de Los Toldos (Santa Cruz, Argentina): bases para un enfoque comparativo en Patagonia Meridional. Latin American Antiquity, 29 (2), 293-310.
Castro Esnal, A. (2014). Camino y Piedra. Rutas Indígenas y Arqueología en la Provincia de Chubut. Buenos Aires: Fundación de Historia Natural Félix de Azara.
Castro Esnal, A., Casanueva, M. L., Sacchi, M. y Pérez de Micou, C. (2016). Estudios arqueológicos en Aldea Beleiro, SO del Chubut, Argentina. Desde el primer poblamiento hasta el siglo XX. Revista del Museo de Antropología, 9(1), 7-12.
Castro Esnal, A.; Pérez de Micou, C. y Casanueva, M. L. (2017). Early Holocene occupation of the forest-steppe ecotone of Southern South America: evidence from Casa de Piedra de Roselló Cave (Chubut, Patagonia Argentina). PaleoAmerica, 3, 1-7.
Castro Esnal, A., Pérez de Micou, C. y Stern, C.R. (2017). Obsidian provenance and transport in central Patagonia (Chubut, Argentina). From the Early Holocene to historical contexts. Trabajo presentado en el 11th Symposium on Knappable Materials, Buenos Aires, Argentina.
Dincauze, D. F. (2000). Concepts for paleoenvironmental reconstruction. En Environmental Archaeology: Principles and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Fiore, D. (2006). Poblamiento de imágenes: arte rupestre y colonización de la Patagonia. Variabilidad y ritmos de cambio en tiempo y espacio. En D. Fiore y M. M. Podestá (Eds.), Tramas en la Piedra. Producción y Usos del Arte Rupestre (pp. 43-62). Buenos Aires: World Archaeological Congress, Sociedad Argentina de Antropología, Asociación de amigos del Instituto Nacional de Antropología.
Fiore, D. (2007). The economic side of rock art: concepts on the production of visual images. Rock Art Research, 24(2), 149-160.
Fiore, D. (2009). La materialidad del arte. Modelos económicos, tecnológicos y cognitivo-visuales. En R. Barberena, K. Borrazzo y L. A. Borrero (Eds.), Perspectivas Actuales en Arqueología Argentina (pp. 121-154). Buenos Aires: Instituto Multidisciplinario de Historia y Ciencias Humanas (IMHICIHU), CONICET.
Gradin, C. (1978). Algunos aspectos del análisis de las manifestaciones rupestres. Revista del Museo Provincial de Neuquén, 1, 120-137.
Gradin, C., Aschero, C. y Aguerre, A. (1976). Investigaciones arqueológicas en la Cueva de las Manos. Estancia Alto Río Pinturas (Prov. de Santa Cruz). Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, X, 3-52.
Gradin, C., Aschero, C. y Aguerre, A. M. (1979). Arqueología del área Río Pinturas. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, XIII, 183-227.
Gutiérrez, L. A. y Castro Esnal, A. (2018). Análisis preliminar de las representaciones rupestres de Casa de Piedra de Roselló, Aldea Beleiro, SO de Chubut. Comechingonia, 21(2), 401-411.
Gutiérrez L. A., Castro Esnal, A., Ronco, F. E., Casanueva, M. L. y Pérez de Micou, C. B. (2018). Rupestrian representations of historical times: continuities and ruptures in Southwest Chubut, Argentinean Patagonia. En 20th International Rock Art Congress IFRAO. Standing on the Shoulders of Giants/ Sulle spalle dei giganti. 20th International Rock Art Congress IFRAO 2018. Book of Abstract, (p. 558). Capo di Ponte (BS): Edizioni del Centro Camuno di Studi Preistorici.
Gutiérrez, L. A y Pérez de Micou, C. (2017). Primeros resultados del análisis del arte rupestre del sitio Casa de Piedra de Roselló, Localidad de Aldea Beleiro, SO Chubut. En J. Gómez Otero (Ed.), X Jornadas de Arqueología de Patagonia. Libro de Resúmenes (p. 102). Puerto Madryn: Centro Nacional Patagónico (CENPAT), CONICET.
Hernández Llosas, M. I. (1985). Diseño de investigación para representaciones rupestres. En PROINDARA. Programa de Investigación y Documentación de Arte Rupestre Argentino (pp. 9-65). Buenos Aires: Fundación para la Educación, la Ciencia y la Cultura (FECIC).
Lenssen-Erz, T. (2004). The landscape setting of rock-painting sites in the Brandberg, Namibia: infrastructure, Gestaltung, use and meaning. En C. Chippindale y G. Nash (Eds.) Pictures in Place - The Figured Landscapes of Rock-Art, (pp.131-150). Cambridge: Cambridge University Press.
Loendorf, L. (2001). Rock art recording. En D. Whitley (Ed.), Handbook of Rock Art Research, (pp. 55-79). Walnut Creek: AltaMira Press.
López M. A., Lanza, A. Díaz, V. C. y Marcos, M. S. (2014). Ocumazo en imágenes. Revista Chilena de Antropología Visual, 24, 99-127.
Menghin, O. (1957). Estilos del arte rupestre de Patagonia. Acta Praehistórica, 1, 57-87.
Pérez de Micou, C., Castro Esnal, A. y Sacchi, M. (2013). Estudios preliminares en el sitio Casa de Piedra, Estancia Roselló, sudoeste de Chubut. En A. F. Zangrando, R. Barberena, A. Gil, G. Neme, M. Giardina, L. Luna, C. Otaola, S. Paulides, L. Salgán y A. Tivoli (Eds.) Tendencias Teórico-Metodológicas y Casos de Estudio en la Arqueología de la Patagonia, (pp. 213-218). San Rafael: Museo de Historia Natural de San Rafael.
Podestá, M. M., Rolandi, D., Re, A., Falchi, M. P. y Damiani, O. (2006). Arrieros y marcas de ganado: expresiones de arte rupestre de momentos históricos en el desierto de Ischigualasto. En D. Fiore y M.M. Podestá (Eds.) Tramas en la Piedra. Producción y Usos del Arte Rupestre, (pp. 169-190). Buenos Aires: World Archaeological Congress, Sociedad Argentina de Antropología, Asociación de amigos del Instituto Nacional de Antropología.
Re, A. (2010). Representaciones rupestres en mesetas altas de la provincia de Santa Cruz. Circulación de información en espacios de uso estacional. (Tesis Doctoral inédita), Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Copyright (c) 2021 Lucia Gutierrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).