Hacia una historia de la “Cueva de los Guanacos”. Una visión diacrónica del arte rupestre de Oyola 34 (Catamarca)
Downloads
References
Ahets Etcheberry, E. y Gheco, L. (en prensa). Una propuesta metodológica para acceder a las historias de pintado de Oyola 34 (Catamarca). Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano.
Aschero, C. A. (1988). Pinturas rupestres, actividades y recursos naturales: un encuadre arqueológico. En H. D. Yacobaccio, L. A. Borrero, L. C. García, G. G. Politis, C. A. Aschero y C. Bellelli (Eds.), Arqueología Contemporánea Argentina. Actualidad y Perspectivas (pp. 109-142). Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.
Aschero, C. A. (1997). De cómo interactúan emplazamientos, conjuntos y temas. En Actas y Memorias del XI Congreso Nacional de Arqueología Argentina, Tomo XIII (pp. 17-28). Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
Carandini, A. (1997). Historias en la tierra. Manual de excavación. Barcelona: Crítica.
De la Fuente, N. (1979). Arte rupestre en la región de Ancasti, Prov. de Catamarca. Jornadas de Arqueología de NOA. Antíquitas, 2, 408-418.
Fiore, D. (1996). El arte rupestre como producto complejo de procesos económicos e ideológicos: una propuesta de análisis. Espacio, Tiempo y Forma, Serie I, Prehistoria y Arqueología, 9, 239-259.
Gheco, L. (2017). El laberinto de las paredes pintadas. Una historia de los abrigos con Arte Rupestre de Oyola, Catamarca. (Tesis de Doctorado inédita), Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
Gheco, L., Tascón, M., Gastaldi, M., Ahets Etcheberry, E., Mastrangelo, N., Quesada, M. y Marte, F. (2019). Hidden paintings, forgotten histories: a micro-stratigraphic approach to study coated rock art. Archaeological and Anthropological Sciences, 11, 5037–5052. https://doi.org/10.1007/s12520-019-00854-z
González, A. R. (1977). Arte Precolombino de la Argentina. Buenos Aires: Filmediciones Valero.
Gordillo, I., Zuccarelli, V. N. y Eguía, L. (2017). Las casas del sol naciente: Arqueología de la vertiente oriental de El Alto-Ancasti. En M. F. Becerra, B. N. Ventura, G. Ortiz y M. B. Cremonte (Eds.), Arqueología de la vertiente oriental Surandina: interacción macro-regional, materialidades, economía y ritualidad (pp. 111-134). Buenos Aires: Sociedad Argentina de Antropología.
Gradin, C. (1978). Algunos aspectos del análisis de las manifestaciones rupestres. Revista del Museo Provincial. Arqueología, 1, 120-133.
Marte, F., Mastrangelo, N. y Tascón, M. (2011). El arte de medir: microscopía óptica aplicada a la medición de secciones transversales. Eadem utraque Europa, 7(13), 257-268.
Martel, Á., Rodríguez Curletto, S. y Del Bell, E. (2012). Arte rupestre y espacios de memoria: Las representaciones del sitio Confluencia (Antofagasta de la Sierra, Catamarca, Argentina). Revista de Antropología, 25(1), 121-162.
Moore, J. (2008). Making a huaca. Memory and praxis in prehispanic far northern Peru. Journal of Social Archaeology, 10(3), 398-422. https://doi.org/10.1177/1469605310381550
Pauketat, T. (2001). Practice and history in archaeology. Anthropological Theory, 1, 73-98. https://doi.org/10.1177/146349960100100105
Quesada, M., Gastaldi, M. y Granizo, G. (2012). Construcción de periferias y producción de lo local en las cumbres del Alto-Ancasti. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, XXXVII(2), 435-456.
Quesada, M. y Gheco, L. (2015). Tiempos, cuevas y pinturas. Reflexiones sobre la policronía del arte rupestre de Oyola (Provincia de Catamarca, Argentina). Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, XL(2), 455-476.
Segura, A. (1988). El Arte Rupestre del Este de Catamarca. Las Pictografías de la Candelaria. Dpto. Ancasti, Provincia de Catamarca. San Fernando del Valle de Catamarca: Editorial Universitaria. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Catamarca.
Troncoso, A. (2008). Arte rupestre y microespacios en el valle de Putaendo, Chile: entre la movilidad, la visibilidad y el sentido. En A. Nielsen, C. Rivolta, V. Seldes y M. Vásquez (Eds.), Procesos Sociales en los Andes Meridionales (pp. 393-410). Córdoba: Editorial Brujas.
Copyright (c) 2021 Eugenia Inés Ahets Etcheberry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).