In praise of confinement.

A review of school space in post-pandemic times

  • Maria Silvia Serra Universidad Nacional de Rosario
Keywords: school space, confinement, Comenio, isolation, pospandemic

Abstract

Closure, confinement, isolation, were terms used to characterize the modern school. In recent times, another kind of quarantine has built new boundaries between the inside and the outside. Going to school was interrupted, and his special proposal was transferred to home, to television, to radio, to the networks. A confinement altered the old scene and made strange the everyday life. Can we continue supporting the idea of school as a space of confinement, after having gone through this isolation that left our children and young people out of school? Wich is the role of the edges of school? How can we rethink its special configuration? We want to review the links between school and confinement and return to its initial meanings. And, within the framework of social isolation policies, we want to rethink the scope and productivity of this link, and to redefine it and to find its meaning in the struggles for justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caramés, Diego y Gabriel D’Iorio (2015). “En los Confines. Veinte años de un proyecto intelectual”. El matadero /9.

Casullo, Nicolás (1995). “Una crítica para reencontrar al hombre” Confines, N° 1.

Cerletti, Alejandro (2008). Repetición, novedad y sujeto en la educación. Un enfoque filosófico y político. Buenos Aires: del estante editorial.

Comenio, Juan Amos (2000). Didáctica Magna, México: Porrúa.

Diker, Gabriela (2010). “Entre la ciencia ficción y la política. Variaciones sobre la desaparición de lo escolar” en Frigerio, G. y Diker, G. (ed.), Educar: saberes alterados. Buenos Aires: del Estante.

Dussel, Inés (2019). “El patio escolar, de claustro a aula al aire libre. Historia de la transformación de los espacios escolares (Argentina, 1850-1920)”. Anuario de Historia de la Educación, 28-63.

Dussel, Inés y Caruso, Marcelo (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires: Santillana.

Foucault, Michel (2006). Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

McGregor, Jane (2004). “Spatiality and the Place of the Material in Schools”. Pedagogy, Culture and Society, Volume 12, Number 3, 2004

Noguera, Ramírez, Carlos Ernesto (2012). El gobierno pedagógico. Del arte de educar a las tradiciones pedagógicas. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Piaget, Jean (2010). Juan Amos Comenio. Recife: Fundación Joaquim Nabuco/Editora Massangana.

Puiggrós, Adriana (2019). La escuela, plataforma de la patria. Buenos Aires: UNIPE / CLACSO.

Redondo, Patricia y Estanislao Antelo (comps.) (2017). Encrucijadas entre educar y cuidar. Debates y experiencias. Rosario: Homo Sapiens.

Riveros, Pablo (2015). “Homeschool: principios liberales y neoliberales de la desescolarización”. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Disponible en: https://cdsa.aacademica.org/000-061/861.pdf

Salamanca Villamizar, Carlos; Barada, Julieta; Beuf, Alice (2019). “(In)justicias espaciales y realidades latinoamericanas”. Cuadernos de Geografí́a: Revista Colombiana de Geografía 28 (2), 209-224.

Serra, María Silvia (2010). “¿Cuánto es una pizca de sal? Acerca del juego de la transmisión y las reglas de la pedagogía” en Frigerio. Graciela y Diker, Gabriela (comps.) Educar: saberes alterados. Buenos Aires: del estante.

Serra, María Silvia (2017). “Escuelas sin muros. Disputas sobre el espacio escolar y su capacidad preformativa” en Pineau, P., Serra, M. y Southwell, M. (eds.): La educación de las sensibilidades en la Argentina moderna. Estudios sobre estética escolar II. Buenos Aires: Biblos.

Serra, María Silvia (2018), “Arquitectura escolar: ¿pedagogía silenciosa?”. Revista Crítica Año III N.o IV, pp. 36-43.

Serra, María Silvia (2021) “El aula comeniana frente a las preguntas por el espacio escolar”. Prada, Maximiliano y Rubio, David (comps.): Comenio 350 años después. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional y Embajada Checa en Colombia.

Simons, Marteen y Masschelein, Jan (2014), Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Soja, Edward (2014). En busca de la justicia espacial. Valencia: Tirant Humanidades.

Varela, Julia y Álvarez Uría, Fernando (1991). Arqueología de la Escuela. Madrid: Ediciones de La Piqueta.

Published
2022-01-03
How to Cite
Serra, M. S. (2022). In praise of confinement . Revista Del IICE, (51). https://doi.org/10.34096/iice.n51.10682
Section
Dossier: Educación y pandemia. Claves de análisis en tiempos inéditos/dislocados