The institutional conditions that sustain and underpin the work of educating in times of pandemics

  • Sandra Nicastro UBA
Keywords: teaching work - conditions - support - school contexts

Abstract

This article presents some advances in a line of research that analyzes the reconstruction that secondary school teachers make of their work in times of pandemic. Starting from thinking about the work of educating in institutional terms, we ask ourselves about the subjective relationships that teachers build and display with it. To do this, we analyze the characteristics of the institutional contexts in which these practices are enrolled, the positions of teachers and students, the exchange and meeting modalities that were being configured, the place of the class and the group, etc. From there, we problematize the quality of underpinning and support of the institutional conditions that are recognized in each case.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardoino, J. (2005) Complejidad y formación. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras - Ediciones Novedades Educativas.

Castoriadis, C. (1999) La institución imaginaria de la sociedad. Tomo 1. Barcelona: Tusquets.

Cornu, L. (2004) Una ética de la oportunidad. En Frigerio, G. Diker, G. (comp.) Una ética en el trabajo con niños y adolescentes. La habilitación de la oportunidad. (pp.14-32) Buenos Aires: Noveduc.

Davezies,P. (1998) De la prueba a la experiencia, identidades y diferencias. En Dessors, D. y Guiho-Bailly, M.P. (Edit.) Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo (pp.88-143) Buenos Aires: Lumen.

Dejours, C. (1992) Trabajo y desgaste mental. Una contribución a la Psicopatología del Trabajo. Buenos Aires: Humanitas.

Dejours, C. (2013) Trabajo vivo: Trabajo y emancipación Tomo 2. Buenos Aires: Topía Editorial.

Dubet, F. (2020) La época de las pasiones tristes. Buenos Aires, Siglo XXI editores.

Enriquez, E. (2002) La institución y las organizaciones en la educación y la formación. Buenos Aires: Ed. Novedades Educativas.

Fernández, A.M., López, M., Borakievich, S., Ojam, E., Cabrera, C. (2014) La indagación de las Implicaciones: un aporte metodológico en el campo de problemas de la subjetividad. (pp. 5-205) Revista Sujeto, Subjetividad y Cultura, Número 7 ISSN 0719-1553. Santiago de Chile: Esc. Psicología UARCIS.

Garay, L. (1996) La cuestión institucional de la educación y las escuelas: conceptos y reflexiones. En Butelman, I. (Comp.) Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas. Buenos Aires: Paidós.

Kaes, R. (1989) La institución y las instituciones. Buenos Aires: Paidós.

Kaes, R., Missenard, A., Kaspi, R., Anzieu, D., Guillaumin, J., Bleger, J. (1985). Crisis, ruptura y superación. Buenos Aires: Amorrortu Editorial.

Henry, M. L., (2020) Riesgos psicosociales del trabajo durante la pandemia: entre la proliferación de protocolos y la autonomía padecida.

En Neffa, J.C., Kohen, J., Henry, M. L., Korinfeld, S., Lualdi, C., Pradón, R. Pandemia y riesgos psicosociales en el trabajo. Una mirada interdisciplinaria y la experiencia sindical (pp.83-98). Rosario: Homo Sapiens.

Kohen, J., (2020) La salud, el trabajo y los factores de riesgo psicosociales en el devenir de la pandemia. Anticipando hipótesis y la Tesis XI.

En Neffa, J.C., Kohen, J., Henry, M. L., Korinfeld, S., Lualdi, C., Pradón, R. Pandemia y riesgos psicosociales en el trabajo. Una mirada interdisciplinaria y la experiencia sindical (pp. 49-82). Rosario: Homo Sapiens.

Lewkowicz, I. (2003) Conceptualización de catástrofe social. Límites y encrucijadas. En D. Waisbrot, M. Wikinski, C. Rolfo, d. Slucki, S. Toporosi Clínica psicoanalítica antes las catástrofes sociales. La experiencia argentina (pp. 63-82). Buenos Aires: Paidós.

Lourau, R. (1975) Análisis Institucional. Buenos Aires: Amorrortu.

Lourau, R. y otros (1979) Análisis institucional y socioanálisis. México: Editorial Nueva Imagen.

Nicastro, S. (2017) Trabajar en la escuela: Análisis de prácticas y de experiencias de formación. Rosario: Homo Sapiens.

Tizio, H. (Coordinadora) (2003) La posición de los profesionales en los aparatos de gestión del síntoma. En: Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la pedagogía social y del Psicoanálisis. (p.165-198). Barcelona: Ed. Gedisa.

Todorov, T. (2008) La vida en común. Ensayo de antropología general. Argentina: Taurus.

Published
2022-01-03
How to Cite
Nicastro, S. (2022). The institutional conditions that sustain and underpin the work of educating in times of pandemics. Revista Del IICE, (51). https://doi.org/10.34096/iice.n51.10737
Section
Dossier: Educación y pandemia. Claves de análisis en tiempos inéditos/dislocados