La The Round of News in the classroom: a starting point towards critical reading
Abstract
The analysis of a Round of News didactic situation is presented, tested within the framework of a broader cooperative research whose objective is to build teaching sequences that promote critical reading of news from a joint activity between teachers and researchers. This is the first situation that is part of a sequence in which students are subsequently proposed to carefully compare two news published the same day in different digital newspapers. A descriptive-interpretive qualitative and exploratory research was developed in which a didactic approach that promotes the problematization-conceptualization dialectic was adopted from a situated constructivist perspective, didactic conditions and teachers interventions generated in the Round of News made it possible to problematize the students social practices and ideas built in their interaction with the media ecosystem and to move towards a progressive conceptualization of the productive process of the news, made invisible by the information companies. The students began to conceive the news as a look at reality carried out in close relationship with the audiences and to distinguish between the media that produce the information and the platforms that circulate it.Downloads
References
Aisenberg, B. (2010). Enseñar historia en la lectura compartida. Relaciones entre consignas, contenidos y aprendizaje. En Siede, I. (coord.). Ciencias Sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza. Buenos Aires, Aique.
Albarello, F. J. (2020). Informarse en el smartphone: estrategias de lectura transmedia por parte de jóvenes universitarios del Aglomerado Gran Buenos Aires. Palabra Clave, 23(3), e2331.
Becerra, M. (2021). Mecenazgo 2.0: Google News Showcase. elDiarioAR, 4/03/2021.
Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Nueva Jersey, Wiley.
Canella, R.; Albarello, F. y Tsuji, T. (2008). Periodismo Escolar en Internet. Del aula al ciberespacio. Buenos Aires, La Crujía.
Cardozo, B.; Lerner, D.; Nogueira, N. y Perez, T. (2007). Ensinar: tarefa para profissionais. Sao Pablo, Record.
Cassany, D. (2021). Lectura crítica en tiempos de desinformación. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, vol. 1, 9: 20-37.
Castorina, J. A. (comp.) (2003). Representaciones sociales: Problemas teóricos y conocimientos infantiles. Barcelona, Gedisa.
Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona, Gedisa.
Chun, W. H. K. (2018). Queering Homophily. En Apprich, C.; Chun, W. H. K.; Cramer, F. y Steyerl, H. Pattern Discrimination, pp. 59-97. Minneapolis, University of Minnesota Press.
Díaz Arias, R. (2015). Curaduría periodística, una forma de reconstruir el espacio público. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21: 61-80.
Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, UNIPE, Editorial Universitaria.
Gil de Zúñiga, H. y Cheng, Z. (2021). Origen y evolución de la percepción de “Las Noticias Me Encuentran’: revisión teórica y efectos. Profesional de la información, vol. 30, nº 3, e300321.
Huergo, J. (2001). Comunicación/educación: ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata, Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Lerner, D. (1996). La enseñanza y el aprendizaje escolar. Alegato contra una falsa oposición. En Castorina, J. A.; Ferreiro, E.; Kohl, M. y Lerner, D. Piaget-Vigotsky. Contribuciones para replantear el debate. Buenos Aires, Paidós.
----------. (2001a). El papel del conocimiento didáctico en la formación del maestro. En Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario, pp. 165-190. México, Fondo de Cultura Económica.
----------. (2001b). El quehacer en el aula como objeto de análisis. Textos, didáctica de la lengua y la literatura, 27; 39-52.
Lerner, D.; Stella, P. y Torres, M. (2009). Formación docente en lectura y escritura. Recorridos didácticos. Buenos Aires, Paidós.
Mitchelstein, E.; Matassi, M. y Boczkowski, P. (29/07/2016). El medio ya no es medio ni mensaje. Anfibia. Disponible en: http://www.revistaanfibia.com/ensayo/medio-ya-no-mensaje/
Nakache, D.; Perelman, F.; Bertacchini, P.; Torres, A. y Bardoneschi, L. (2018). Grupos focales con niños de 6to grado, acerca de la producción de noticias: conceptualizaciones que se construyen en una experiencia de lectura compartida. Memorias del X Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, pp. 190-193. XXV Jornadas de Investigación y XIV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.academia.edu/38520210/GRUPOS_FOCALES_CON_NI%C3%91OS_DE_6TO_GRADO_ACERCA_DE_LA_PRODUCCI%C3%93N_DE_NOTICIAS_CONCEPTUALIZACIONES_QUE_SE_CONSTRUYEN_EN_UNA_EXPERIENCIA_DE_LECTURA_COMPARTIDA
Nakache, D.; Perelman, F.; Rubinovich, G. y Estévez, V. (2019). Formar lectores críticos a partir de las prácticas y concepciones de los alumnos sobre las noticias mediáticas. XXVI Anuario de Investigaciones, pp. 87-96. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3691/369163433008/html/
Ortiz, Ch. y Novomisky, S. (2022). Navegando en la Infodemia con AMI (Alfabetización Mediática e Informacional). Unesco y Defensoría del Público. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381840
Perelman, F.; Nakache, D. y V. Estévez (2013). Conceptualizaciones infantiles sobre la producción de noticias. XIX Anuario de Investigaciones, vol. 1, pp. 363-373. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369139948038
Perelman, F.; Estévez, V.; Ornique, M.; López Broggi, O. y Bertacchini, P. R. (2014). De la lectura ingenua a la lectura crítica de las noticias mediáticas en niños. XX Anuario de Investigaciones, vol. 1, pp. 181-193. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369139949052
Perelman, F.; Nakache, D.; Rubinovich, G.; Rodríguez, M. y Dib, J. (2015). Ideas infantiles sobre la producción de noticias en los medios. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8 (16): 13-32. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281042327002
Perelman, F.; Nakache, D.; Glaz, C.; Lumi, A. y Torres, A. (2016). Lectura compartida de noticieros televisivos: construcción de hipótesis en niños de 6° grado. XXII Anuario de Investigaciones, pp. 169-178. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369147944016
Perelman, F.; Nakache, D.; Bertacchini, P.; Rubinovich, G.; Torres, A. y Estévez, V. (2017). Lectura crítica de las noticias: de la investigación psicológica a la investigación didáctica. Memorias IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación. , pp. 219-223. XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-067/517
Perelman, F.; Nakache, D.; Bertacchini, P.; Rubinovich, G. y Estévez, V. (2020). Problematizar en el aula el proceso de producción de noticias. Memorias del XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, pp. 152-155. XXVII Jornadas de Investigación y XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires, Facultad de Psicología, UBA. Disponible en: https://www.academia.edu/44787067/PROBLEMATIZAR_EN_EL_AULA_EL_PROCESO_DE_PRODUCCI%C3%93N_DE_NOTICIAS
Perelman, F.; Rubinovich, G.; Nakache, D.; Dib, J.; Grunfeld, D.; Vergini, L.; Bertacchini, P. y Utrilla, N. (2021). Lectura crítica de noticias en tiempos de infodemia. Problematizar y conceptualizar en grupos colaborativos. En Saez, V. e Iglesias, A. (2021) (comps.). Educación de la Mirada II: debates y experiencias sobre la educación en medios, comunicación y tecnologías digitales en la escuela argentina postpandemia. Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Disponible en: https://www.academia.edu/48836239/Lectura_cr%C3%ADtica_de_noticias_en_tiempos_de_infodemia
Reuters Institute (2022). Los hábitos y actitudes cambiantes de las audiencias jóvenes de noticias. Reuters Institute for the Study of Journalism. Disponible en: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2022/los-habitos-y-actitudes-cambiantes-de-las-audiencias-jovenes-de-noticias#_ftn2_backref
Sadovsky, P. y Espinoza, A. M. (2020). Pensar con otros la clase de matemática. Una experiencia de trabajo colaborativo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, UNIPE, Editorial universitaria/Suteba.
Scarpa, R. (2021). Como os alunos da Escola Vera Cruz se relacionam com as mídias? San Pablo, Vera Cruz Ediciones.
Sensevy, G. y Bloor T. (2019). Cooperative Didactic Engineering. En Lerman S. (ed.). Encyclopedia of Mathematics Education. Cham, Springer.
Siede, I. A. (2007). Hacia una didáctica de la formación ética y política. En Schujman, G. y Siede, I. A. (comps.). Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Buenos Aires, Aique.
----------. (2020). Hacia una didáctica de la educación ciudadana. Enseñanza sobre discriminación en escuelas primarias. Rosario, Homo Sapiens.