Tacit and manifest intersections between postgraduate training and the academic profession: The National University of Mar del Plata in context

  • Jonathan Aguirre Universidad Nacional de Mar del Plata- CONICET
  • Mariana Foutel Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Luis Porta Universidad Nacional de Mar del Plata- CONICET
Keywords: higher education, university, postgraduate training, academic profession

Abstract

The academic profession and postgraduate training, as objects of higher education studies, are in constant thematic and methodological expansion. In this context, we present here the first exploratory findings of a research whose main objective is to recover the explicit and tacit links and intersections that postgraduate training and the university academic profession have from the framework that is configured between secondary information sources —university statistical data and indicators— and the biographical and professional narratives of the academics of the National University of Mar del Plata. The article that we share describes the links that are intertwined between said training and the local academic profession based on more than two thousand surveys conducted with teachers and researchers at the UNMdP and testimonies of academics who manage the postgraduate level in various academic units. The data collected and the classification variables achieved provide a powerful descriptive approach to the existing intersectional links between postgraduate training and the academic profession that opens the horizon to new debates and enables, in future inquiries, a greater qualitative deepening of the object.

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Author Biographies

Jonathan Aguirre, Universidad Nacional de Mar del Plata- CONICET
Doctor en Humanidades y Artes mención Educación por la Universidad Nacional de Rosario, (Argentina). Posdoctor en Cs. Sociales por la Universidad Nacional de Tres de Febrero, (Argentina). Docente, Investigador y Director del Departamento de Cs de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata y Becario Posdoctoral del CONICET. Investigador del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación de la Fac. de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata
Mariana Foutel, Universidad Nacional de Mar del Plata
Magister en Administración de Sistemas y Servicios por la Universidad Favaloro, (Argentina). Especialista en Docencia Universitaria y Licenciada en Administración y Contadora Pública por la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina). Doctoranda en Humanidades y Artes con mención Educación por la Universidad Nacional de Rosario (Argentina). Docente e investigadora del Departamento de C. de la Educación de la Facultad de Humanidades-UNMdP. Investigadora del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación de la Fac. de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. marianafoutel@yahoo.com.ar
Luis Porta, Universidad Nacional de Mar del Plata- CONICET
Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada, España. Investigador Principal del CONICET. Docente e Investigador del Departamento de Cs de la Educación de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Director del Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Mar del Plata y del Centro de Investigaciones Multidisciplinares en Educación de la Fac. de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. luisporta510@gmail.com

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Documentos oficiales

Anuario Estadístico 2019. Secretaría de Políticas Universitarias, Ministerio de Educación de la Nación Argentina.

Published
2023-09-04
How to Cite
Aguirre, J., Foutel, M., & Porta, L. (2023). Tacit and manifest intersections between postgraduate training and the academic profession: The National University of Mar del Plata in context. Revista Del IICE, (53). https://doi.org/10.34096/iice.n53.11662
Section
Artículos convocatoria permanente