Being a teacher and its construction of school life in times of the pandemic outbreak

A study from the professors' speeches in the Party of San Martín

  • Nicolás Mazzeo Universidad Nacional de Buenos Aires
  • Gabriel Diosques Universidad Nacional de Buenos Aires
  • Eduardo Langer CONICET/UNSAM
Keywords: Teaching, scholarship, Pandemic, Discourses

Abstract

This article aims to address both the tensions of being a teacher and their building of school life after the pandemic outbreak. It uses the discourses that teachers of the secondary level of the San Martín district have regarding the experience of virtuality, the difficulties concerning technological resources and Internet access, and the results and achievements obtained. This includes to look at the ways their students went through isolation and distance education. At the same time, we will characterize the teachers’ collective worldview about the day after the pandemic and what they would change from what it was done or it is being done nowadays. To this end, the results here discussed are part of a qualitative and exploratory methodological design research which is based on in-depth interviews conducted during the year 2020. This research process had an implicit goal which was to explore the dynamics of schooling through a collaborative and participatory process conceiving to teachers not as objects but as subjects of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolás Mazzeo, Universidad Nacional de Buenos Aires
Profesor de Enseñanza Media y Superior en Filosofía, FFyL, Universidad de Buenos Aires. Docente de escuelas secundarias y de escuelas secundarias de adultos en San Martín, Pcia. de Buenos Aires.
Gabriel Diosques, Universidad Nacional de Buenos Aires
Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires. Profesor de Enseñanza Media y Superior en Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires. Docente en escuelas secundarias y en institutos terciarios en el partido de General San Martín, Pcia. de Buenos Aires.
Eduardo Langer, CONICET/UNSAM
Doctor en Educación, Universidad de Buenos Aires; Magister en Ciencias Sociales con Orientación en Educación, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Argentina); Licenciado en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires. Investigador Adjunto, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas-Universidad Nacional de San Martín. Director de las carreras de educación, Universidad Nacional de San Martín. Profesor de Sociología de la Educación, Universidad Nacional de San Martín y Universidad Nacional de la Patagonia Austral. langereduardo@gmail.com

References

Armella, J. (2016). Conectar igualdad: o la irrupción de las netbooks en la escuela. La Trama de la Comunicación, v. 20, n. 1, pp. 197-215.

Bauman, Z. (2003). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Barcelona: Gedisa.

Birgin, A. (1999). El trabajo de enseñar: entre la vocación y el mercado. Las nuevas reglas del juego. Bs. As.: Troquel.

Brailovsky, D. (2020). Escuelas y tecnologías ¿Quién usa a quién? En Idealiza educar en Córdoba, 15(37), 1-7.

Brito, A. (2009). La identidad de los profesores de la escuela secundaria hoy: movimientos y repliegues. Propuesta Educativa, Nº 31, Pp. 55-67.

Castel, R. (2004). La inseguridad social. ¿Qué es estar protegido? Bs. As.: Manantial.

Chul Han, B. (2017). La sociedad del cansancio. Argentina: Herder.

Crary, J. (2015). 24/7: El capitalismo tardío y el fin del sueño. Bs. As.: Paidós.

Deleuze, G. (2009). Deseo y placer. En Foucault M. (2009). El Yo minimalista y otras conversaciones. Bs. As.: La marca Editora.

Dussel, I, Ferrante, P. González, D. y Montero, J. (2018). Las pedagogías en movimiento. Usos y apropiaciones de las tecnologías digitales por parte de docentes y alumnos en escuelas secundarias públicas bonaerenses. En Las TIC en la escuela secundaria bonaerenses. Usos y representaciones en la actividad pedagógica (pp. 81-125). Buenos Aires: UNIPE.

Foucault, M. (1995). ¿Qué es la crítica? (Crítica y Aufklarung). Conferencia pronunciada el 27 de Mayo de 1978. Daimón, Revista de Filosofía, Nº 11. Pp. 5-26.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Glaser B. & Strauss A. L. (1967). The discovery of Grounded. Theory strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company Chicago.

Goetz, J. P. y Lecompt, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Gubernamentalidad y pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Buenos Aires: Ed. Miño y Dávila.

Grinberg, S. (2015). Hacer docencia y devenir docente en las periferias urbanas del sur global. Formación de docentes: relato de lo posible. Educacao Unisinos, Vol. 19, Nº 1, pp. 22-33.

Kessler G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. Buenos Aires: UNESCO.

Langer, E. (2017). Escuela, pobreza y resistencia. Defensas y luchas cotidianas de estudiantes. Rada Tilly: Del Gato Gris.

Langer, E. (2018). Los miedos en tiempos de crisis según docentes y estudiantes de Argentina. Revista Universitas, 28, pp. 19-38.

Langer, E., Hidalgo, J. y Diosques, G. (2020). Ahora les toca a ustedes: defensas, luchas y posibilidades de estudiantes y docentes en tiempos de crisis. Horizontes Sociológicos, Nº 10, Pp 94-110.

Larrosa Martínez, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. REIFOP, 13 (4), Pp. 43-51.

Piscitelli, A. (2010). 1@1. Derivas en la educación digital. Buenos Aires: Santillana.

Schmucler, H. (1997). Memoria de la comunicación. Buenos Aires: Biblos.

Shammah, C. (2009). El circuito informal de los residuos. Los basurales a cielo abierto. Buenos Aires: Espacio Editorial.

Tenti Fanfani, E. (2003). Educación media para todos. Los desafíos de la democratización del acceso. Buenos Aires: Editorial Altamira.

Tiramonti, G. (2005). La nueva configuración fragmentada del sistema educativo. Buenos Aires: Mimeo/ FLACSO..

Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Estrategias cualitativas de investigación. Buenos Aires: Gedisa.

Published
2022-01-03
How to Cite
Mazzeo, N., Diosques, G., & Langer, E. (2022). Being a teacher and its construction of school life in times of the pandemic outbreak. Revista Del IICE, (51). https://doi.org/10.34096/iice.n51.10672
Section
Dossier: Educación y pandemia. Claves de análisis en tiempos inéditos/dislocados